• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Duurzame innovaties op denimbeurs Kingpins Amsterdam

Duurzame innovaties op denimbeurs Kingpins Amsterdam

Door Huw Hughes

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |HIGHLIGHTS

Kingpins is één van ‘s werelds grootste denimbeurzen ter wereld waar de meest innovatieve en vooruitstrevende spelers uit de industrie samenkomen. Dit jaar viel op dat temidden van alle professionals en uitgestalde denim één woord alle gesprekken domineerde: duurzaamheid.

Duurzaamheid is en blijft een hot topic in denimland en de modeindustrie in het algemeen. Toch lijkt daardoor ook het gevaar op de loer te liggen dat de term enkel wordt gebruikt omdat het nu eenmaal trendy is, terwijl ondertussen achter de schermen niets gebeurt. Dit vraagstuk werd door de aanwezige professionals behandeld.

”Wij richten ons niet alleen op wat het goed doet in marketing, maar juist op wat écht impact heeft,” aldus Roian Atwood, hoofd Duurzaamheid bij Wrangler. Tijdens het Kingpins Transformers evenement gaf Atwood een presentatie over de duurzame methodes die tijdens de productie worden toegepast, waarna hij FashionUnited te woord stond om het verhaal verder toe te lichten.

”Ik raak weleens gefrustreerd omdat er een haat-liefdeverhouding is met onze productieketen. Aan de ene kant is er al zoveel goeds gedaan, maar wanneer je de data erbij pakt, is het toch een stuk minder dan het marketingmateriaal ons doet geloven. Ik geloof dat een forum zoals dit het perfecte platform is om de discussie aan te gaan en te bekijken wat er nu echt is gedaan.”

In september begon Wrangler als eerste denimmerk te werken met het nieuwe ‘Dry Indigo’ schuimproces waarbij 99 procent van het water dat normaal wordt gebruikt voor het verven met indigo wordt bespaard. Het is slechts één stap in het grotere verhaal, aldus Atwood. “We moeten het probleem van alle kanten aanpakken als we echt een verandering op gang willen krijgen. Het begint bij de eerste stappen in het proces, maar als industrie moeten we zorgen dat iedereen die betrokken is zijn steentje bijdraagt.”

Dankzij een nauwe samenwerking met Amerikaanse boeren en een ‘’no nonsense’’ regel voor hun productieketen, hoopt Wrangler meer transparantie te creëren. “Ik ben er trots op te mogen werken voor een bedrijf waar je één kans krijgt om jezelf te verbeteren als je niet voldoet aan onze regels, maar waar je eruit ligt zodra je niet verandert. Ik wil iedereen in de productieketen uitdagen hetzelfde te doen omdat we onze industrie geen eer aandoen wanneer we niet innoveren.”

Duurzaamheid, meer dan een marketinginstrument alleen

”Het is geweldig dat er steeds meer wordt gepraat over duurzaamheid op dit moment,” vertelt Anatt Finkler, creatief directeur van de Global Denim Group, aan FashionUnited. “Men heeft het over het gebruiken van ozon op hun jeans en ja, dat is erg goed… tijdens de fase van afwerking. Als je écht duurzaam wilt zijn, moet je dit doen vanaf het begin - waar je energie en materialen vandaan haalt.” Finkler legt uit dat Global Denim gebruikmaakt van een fabriek waar het terugdringen van de uitstoot centraal staat. Daarnaast heeft Global Denim een programma opgericht genaamd Ecoloop, waarbij afgekeurd garen wordt gerecycled om opnieuw te worden gebruikt.

”Praten over duurzaamheid is vandaag de dag meer een trend dan echt een doel,” gelooft Paolo Biondaro, Sales Manager bij de Italian Elleti Group. Volgens Biondaro moeten consumenten niet alleen worden ingelicht over de duurzame werkwijze van een bedrijf maar moeten ze het ook zelf kunnen zien. De groep liet tijdens Kingpins een unieke capsulecollectie zien, ontworpen door studenten, om te laten zien hoe duurzaam ze werken.

De collectie - ontworpen bij James Bear Mootram, Muhammad Umar Manzoor en Maxime Linn, alumni van de Jean School, House of Denim - toonden denim die op traditionele wijze is geproduceerd (zie boven) naast denim die op hun eigen duurzame wijze tot stand is gekomen (zie onder). “We weten dat ze niet hetzelfde zijn. Daar zijn we eerlijk over. Wat telt is dat het verschil tussen het gewone en het duurzame alternatief maar zo’n 20 procent is. Zelfs met dat verschil, wordt de markt steeds meer op duurzaamheid gericht.”

Ze omschrijven zichzelf trots als een ‘’frisse up-and-coming fabriek uit India’’: Anubha Industries. Het bedrijf wist de aandacht naar zich toe te trekken met het opvallende ”Sustainability first’’ logo dat naast hun stand op Kingpins stond. Hoe duurzaam de aanpak van het bedrijf is werd duidelijk in 2017 toen het in 2017 als eerste Indiase denimfabriek een samenwerking aanging met Bluesign Technologies, een Zwitsers bedrijf dat zich richt op duurzame textielproductie. “Terwijl andere fabrieken een lijn of los concept lanceren dat duurzaam is, geldt dat ons hele ecosysteem hierom draait,” zo zegt Akshat Chaudhary, directeur van Anubha, tegenover FashionUnited.

Volgens Chaudhary worden door de denimindustrie grote stappen gezet op weg naar een duurzame toekomst, maar is het wel nodig dat iedereen bijdraagt om dit uiteindelijk te bereiken. “Het is een netwerk waar iedereen aan moet meewerken. Voor ons geldt dat we ons nu met name richten op het gebruik van water. Eén van onze meest verkochte producten heeft slechts 5 liter water per kilo nodig.”

Even verderop bevindt zich de stand van Donald Mulazanni, Marketing Business Development directeur van Garmon. Mulazanni toont graag zijn nieuwe OVD collectie aan FashionUnited: een lijn die is geverfd middels een nieuwe methode waarvoor 40 procent minder water, 40 procent minder energi en 35 procent minder water nodig is in vergelijking met de conventionele verfmethoden. “We bewijzen aan onze klanten dat we duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, omdat we altijd al voorop hebben gelopen. Vijf jaar geleden waren wij al gecertificeerd. Nu praat iedereen over duurzaamheid.”

Mulazanni merkt dat de rol van duurzaamheid in marketing een steeds prominentere rol vervult en hij benadrukt dat het belangrijk is om vervolgens ook te zorgen voor meetbare resultaten. “Voor sommige merken lijkt het meer een marketinginstrument dan iets anders, maar ik denk dat de industrie duurzaamheid langzaamaan begint te zien als een gedeeld doel,” zo zegt hij.

Het doel van Kingpins was onmiddellijk duidelijk bij het betreden van de immense hal: meer bewustzijn creëren voor duurzaamheid in de denim- en modeindustrie. Het thema was overal. Maar de onderliggende boodschap was duidelijk: duurzaamheid is meer dan een marketing buzzwoord. De denimindustrie neemt duurzaam werken steeds serieuzer en het is niet langer genoeg om te zeggen dat je verandering wilt - je moet het ook kunnen bewijzen.

Kingpins Amsterdam vond plaats op 25 en 26 oktober. De volgende editie vindt plaats op 10 en 11 april 2019.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Foto's: FashionUnited/Wrangler

Anubha Industries
DENIM
Duurzaamheid
Garmon
Global Denim Group
KINGPINS
Wrangler