• Home
  • V1
  • Columns
  • Modehuis Charles James keert terug

Modehuis Charles James keert terug

8 mei 2014

De Amerikaanse filmproducent Harvey Weinstein heeft een licentieovereenkomst gesloten voor

de herlancering van luxemerk Charles James en een optie gedaan om het huis te kopen.

"Charles James was een van de meest bijzondere couturiers in de geschiedenis van mode en zijn label verdient een begrip in dezelfde gelederen als Chanel, Dior en Oscar de la Renta," aldus Weinstein. "Er is geen enkele ontwerper in high fashion die hem niet zou noemen als een grote invloed. We zijn blij dat wij een toonaangevende rol spelen in de heropleving van dit merk en om de ontwerpen terug te brengen naar de beste retailers ter wereld."

Weinsteins vrouw Georgina Chapman is ook betrokken bij de herlancering. De hoofdontwerpster van Marchesa zal als creative consultant gaan fungeren voor Charles James.

Het nieuws komt een dag na opening van de expositie Charles James: Beyond Fashion in het Metropolitan Museum of Art. De tentoonstelling vertelt het verhaal van de van oorsprong Britse modeontwerper die in de jaren veertig in Amerika naam maakte met zijn praktische, maar glamoureuze ontwerpen.

Een van zijn beroemdste stukken is zijn ‘taxi-jurk’ uit 1929, die zo makkelijk aan te trekken was dat drukke klanten zich er snel in konden wurmen op de achterbank van een taxi. James wordt vaak bestempeld als de eerste grote Amerikaanse couturier.