• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |VERSLAG

Modefabriek heeft zich ontwikkeld tot een waar event. Modemerken presenteren zichzelf en hun laatste collecties aan de industrie, inkopers en ook aan elkaar. Daarnaast zijn er randevenementen, zoals workshops, seminars, shows en winkels om bezoekers te inspireren en entertainen. Ik breng graag een bezoek aan Modefabriek. Voorheen als designer om het salesteam van ons bedrijf te ondersteunen. Door ontmoetingen met retailers, pers en andere aanwezigen kregen we feedback over onze collecties.

Ik ben naar de 44e editie van Modefabriek gegaan om te zien wat speelt in de markt. Uiteraard doen Scandinavische labels goede zaken. Ik zie voor me dat vele retailers en consumenten zullen gaan voor goedlopende merken zoals Minimum, Revolution en MSCH. Opvallend vond ik de sterke presentatie van Nederlandse merken op de beursvloer. Een selectie highlights: ‘Dutchies on the rise’.

Geschreven door: Hyun Yeu.

Nederlandse merken op Modefabriek: 8x highlights

Oilily

Door de vernieuwde segmentatie moest menig bezoeker even zoeken naar zijn favoriete merk. Zo liep ik tegen Oilily aan. Geen merkborden, geen kledingrekken, maar een mooie installatie op de beursvloer. Mannequins zijn in twee rijen opgesteld in een tank gevuld met water. In de collectie: ruiten, Oilily's typische jacquard breisel en een bloemenprint, gemixt en -gematcht in relaxte stijlen en items. Mijn favoriet was het geruite bomberjack met nepbont luipaardprint mouwen.

Amsterdenim

Amsterdam denimstad. Verrassend genoeg was Amsterdenim een van de weinige denimmerken dat dit seizoen een stand had. Het DNA ligt in Amsterdam, wat terug te zien is in onder andere het logo en het team. De collectie is gemaakt van een Italiaanse denimstof en wordt geproduceerd in Italië en Tunesië. Mijn favoriet was de selfedge (zelfkant, red.) Rembrandt fit denim, door de losvallende, taps toelopende pasvorm en de raw (ongewassen denim, red.) kwaliteit.

Another Label

Dit is het merk van de succesvolle retailketen We Are Labels. De collectie laat zich het best omschrijven als ‘Parijse punk van eind jaren zeventig’. Commercieel, maar eigentijds met prachtige kleuren (rood!) en trendy all-over bloemenprints. Mijn favoriete item op de hangers was het bohemian print-pak. Volgend seizoen lanceert Another Label ook een mannencollectie.

Ontour

Ontour maakt klassieke basics, met oog voor detail en van kwalitatieve stoffen, ook dit seizoen. Het merk presenteert verschillende stoffen met structuur: een dry cotton jersey, een badstof en geborstelde visgraat. Dat in aardetinten als donkeroranje, donkergroen gecombineerd met blauw en geel en een vleugje paars. Ik vond de omkeerbare, lichte gewatteerde windbreaker het beste ontwerp.

By-Bar

Gestart met accessoires, in circa tien jaar uitgegroeid tot een volwaardige kledingcollectie. By-Bar vertelt trots dat de meeste items van de tijdloze collectie met rijke details, in Europa worden geproduceerd. De collectie, uitgevoerd in gebroken kleuren, bevat verschillende luxueuze stofkwaliteiten met goede greep. De tencel jurk met knopen over de zijkant is mijn favoriet. Ook noemenswaardig: waar januari de maand is om orders te schrijven, kunnen retailers bij By-Bar tot april terecht.

10 Feet

Als ik naar de nieuwe collectie van 10 Feet krijg, zie ik terug dat designers van het merk maken wat zij zelf zouden willen dragen. Het is een explosie van kleuren, materialen, pasvormen, technieken en prints. Bijna elke stofgroep is vertegenwoordigd in deze collectie, waardoor veel verschillende combinaties kunnen worden gemaakt. De bouclé jas met badstof-geborduurde details is mij het meest bijgebleven.

Sandwich

Voor de 40-plus dames doelgroep presenteert Sandwicht een commerciële collectie met gestreepte ensembles in felle, doch ‘huidvriendelijke’ kleuren, en goede jassen en mantels. Items zijn gemaakt van comfortabele draagbare materialen en stretch stoffen voor een goede fit. Persoonlijke favoriet is de pastelroze faux-fur jas die reikt tot over de knie, met een trendy, tikkeltje oversized, pasvorm.

10 Days

Ondanks de enorme stand, toont 10 Days slechts een deel van de collectie. Alleen zwart en wit, lounge en homewear: de beste basics. De lookbook, met de rest van de collectie, werd op een innovatie manier gepresenteerd door virtual reality.

Hyun Yeu heeft zes jaar gewerkt als hoofdontwerper van Gsus. Daarvoor had hij zijn eigen label Ado Les Scents. Hij is nu mede-oprichter van slash creative studio.

Foto’s: Hyun Yeu voor FashionUnited

10 days
10 feet
Amsterdenim
Another Label
By-Bar
Hyun Yeu
MODEFABRIEK
Ontour
Sandwich