• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Crocs overtreft verwachtingen in Q1

Crocs overtreft verwachtingen in Q1

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De ugly-schoenentrend die volgens marketing- en onderzoeksbureau Edited het jaar 2018 kenmerkt, heeft Crocs Inc. geen windeieren gelegd. In Q1 heeft het Amerikaanse bedrijf een omzet genoteerd van 283 miljoen dollar (238,7 miljoen euro), wat 5,7 procent meer is dan in dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf op de website heeft gepubliceerd.

Met name online wisten consumenten Crocs te vinden. De omzet uit eigen e-commerce en de verkoop via derden leverde dit jaar 5,6 miljoen dollar (4,7 miljoen euro) meer op dan vorig jaar - een stijging van 24,1 procent. De totale omzet uit e-commerce bedroeg daarmee 29 miljoen dollar (24,5 miljoen euro). Ook de groothandelsactiviteiten lieten een positief verschil zien. Dit bedrijfsonderdeel bracht in het eerste kwartaal 11,9 miljoen dollar (11 miljoen euro) meer op, wat 6,5 procent hoger ligt dan in 2017 en daarmee uitkomt op 194,6 miljoen euro (164,1 miljoen euro). Retail deed het daarentegen minder goed. Hier liep de omzet met 2,3 miljoen dollar terug (3,7 procent) ten opzichte van een jaar eerder, waardoor de teller neerkwam op een omzet van 59,5 miljoen dollar (50,2 miljoen euro). Kijkend naar de omzetcijfers per geografische regio, laat zien dat het bedrijf alleen in de regio Azië-Pacific een daling heeft moeten incasseren. In de regio’s Amerika en Europa liet het bedrijf groei zien.

”We zijn het jaar sterk begonnen, met Q1-resultaten die onze verwachtingen op alle vlakken overtreffen. Onze Lente/Zomer 2018 collectie is goed ontvangen, en ook onze LiteRide lancering deed het beter dan verwacht,” luidt het commentaar van Andrew Rees, CEO en president van Crocs. “We blijven doorgaan met het handelen naar onze strategische prioriteiten en hebben onze verwachtingen positief bijgesteld. We verwachten een eencijferige groei van de jaaromzet, een tweecijferige groei van e-commerce en een gemiddelde groei van de groothandelsomzet die moet compenseren voor de dalende retailomzet als gevolg van winkelsluitingen.”

Beeld: Via Crocs Facebook

Crocs Inc