• Home
  • Nieuws
  • Business
  • E-commerce: Minder kopers, maar flink hogere uitgaven

E-commerce: Minder kopers, maar flink hogere uitgaven

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het aantal consumenten dat in het eerste kwartaal van 2017 online aankopen deed, is voor het eerst in enkele jaren gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar lag het aantal online kopers 1 procent lager. Wel gaven ze per persoon gemiddeld 12 procent meer uit, namelijk 502 euro. Dat blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.

In totaal gaven Nederlandse consumenten van vijftien jaar en ouder in de eerste drie maanden van dit jaar 5,55 miljard euro uit aan online aankopen, verdeeld over zo’n 44,4 miljoen aankopen. Dat komt neer op een stijging van 11 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Van de 5,55 miljard euro ging 2,84 miljard euro naar producten, terwijl online diensten 2,70 miljard euro opleverden.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, concludeert dat het vertrouwen van de consument in online winkelen blijft toenemen. “Dit zien we hier ook weer terug, aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen,” aldus Jongen in een persbericht.

Nederlandse consumenten geven online 11 procent meer uit in Q1

Hoewel het aantal online kopers voor het eerst sinds enige tijd niet toenam, groeide de e-commerce markt wel door de stijging van het aantal aankopen per persoon. Gemiddeld kochten consumenten 4 producten op het internet, tegenover 3,6 in het eerste kwartaal van 2016. Per product gaf de online koper bovendien 0,78 eurocent meer uit: gemiddeld 502 euro ten opzichte van 446 euro vorig jaar.

“De markt voor online shopping wordt volwassen. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder,” zegt Gino Thuij, industry lead Fashion, Home & Lifestyle van GfK. Ondanks de lichte daling van de hoeveelheid online kopers, verwacht GfK dat de online bestedingen over heel 2017 de grens van 22 miljard euro zullen passeren.

Aantal online aankopen in kleding groeit met 34 procent

De online bestedingen in de categorie Kleding stegen aanzienlijk in het eerste kwartaal. Consumenten gaven in deze categorie 34 procent meer uit. Het aantal uitgaven in de categorie Schoenen & Lifestyle steeg met 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Andere sterke stijgers waren de categorieën Health & Beauty (52 procent), Home & Garden (30 procent) en Sport & Recreatie (29 procent).

Van het totale aantal online aankopen werd 11 procent via de smartphone gedaan, ten opzichte van 8 procent in het eerste kwartaal van 2016. In de categorie Fashion werd 13 procent van de aankopen via de telefoon gedaan. Van alle apparaten liet de desktop de grootste daling zien: terwijl in 2016 39 procent van de online kopers een aankoop deed via de desktop, bedroeg dit aantal nu 36 procent.

Beeld: Zalando

Ecommerce
Online Shopping
Thuiswinkel Markt Monitor