• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Miinto en de missie om de Airbnb van de modewereld te worden

Miinto en de missie om de Airbnb van de modewereld te worden

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|CEO-INTERVIEW

In de winkelstraat van de toekomst is niet langer sprake van kleding die op voorraad is. Nee, in de toekomst wordt de voorraad van bestaande stenen winkels online verkocht.

Het Deense Miinto biedt kleding aan van 1.600 boetieks in Scandinavië, Nederland, België en Polen. Deze maand werd ook een Zwitserse website gelanceerd. Het idee om ‘echte’ winkels online te halen zonder er daadwerkelijk één te bezitten onderbouwt ook het succes van digitale bedrijven als Airbnb en Uber. Zonder voorraad loopt Miinto in tegenstelling tot traditionele retailers en e-tailers niet het risico dat het blijft zitten met overtollige collecties. CEO Konrad Kierklo gelooft dan ook dat dit dé sleutel is tot e-commerce succes in de toekomst.

”We hebben geen magazijn of voorraad. We geloven dat er al meer dan genoeg producten op de markt zijn en denken dat mode vanuit die fysieke retailers moet komen,” zegt Kierklo in een interview met FashionUnited.

Dat dit soort bedrijfsmodellen waarbij mode en tech worden gelinkt veel potentieel biedt, mag duidelijk zijn. Concurrent Farfetch, de online luxe-marktplaats die artikelen verkoopt van meer dan 500 winkels wereldwijd, wist afgelopen september namelijk maar liefst 885 miljoen dollar (779 miljoen euro) investeringsgeld binnen te halen. Tegelijkertijd werd door het opvallend warme weer in oktober opnieuw duidelijk hoeveel risico het houden van voorraden inhoudt voor retailers. De relatief hoge temperaturen die tot ver in oktober aanhielden, dwongen bedrijven als Superdry Plc en Zalando SE om hun vooruitzichten naar beneden bij te stellen.

Consumenten zullen steeds meer online kopen, wat betekent dat retailers op zoek moeten naar manieren om zich te begeven op het e-commerce pad. In 2022 zal wereldwijd 36 procent van alle mode online worden verkocht, voorspelt onderzoeksbureau Forrester. Voor kleine, onafhankelijke retailers is het echter lastig om hun eigen online shop op te zetten wegens de hoge kosten en het gebrek aan kennis. En dat is waar bedrijven als Miinto uitkomst bieden.

Hoewel per land verschilt hoeveel er online wordt gekocht, is wel sprake van een duidelijke trend. “In alle markten zullen consumenten verwachten dat ze offline winkels ook online kunnen vinden,” gelooft Kierklo. “Dat is waarom we de ‘natuurlijke’ keuze willen worden voor boetieks. Miinto moet het concept zijn waar zij onderdeel van willen worden.”

Moderetailers betalen Miinto een maandelijks bedrag van 98 euro, plus een commissie van 16 tot 20 procent van de verkoop, afhankelijk van de categorie en de totaalomzet. In ruil daarvoor krijgen zij hun eigen virtuele ruimte op de website van Miinto en worden hun kledingstukken ook getoond onder de juiste categorieën op de site. Klanten kunnen op Miinto winkelen bij een specifieke boetiek of zoeken naar een categorie, zoals jassen, en vervolgens kijken welke retailer een model biedt dat bevalt.

Wanneer een klant een bestelling plaatst, ontvangen alle retailers die het item in kwestie op voorraad hebben een bericht en krijgen ze de kans om de bestelling op zich te nemen. De online bestellingen helpen retailers om items te verkopen voordat ze deze in de uitverkoop moeten plaatsen, en tegelijkertijd houdt het medewerkers bezig wanneer het rustig is in de winkel zelf.

Over Miinto:

  • Opgericht in 2008 bij middelbare school vrienden Mike Radoor en Konrad Kierklo
  • Kantoren in Copenhagen, Stockholm, Oslo, Zurich, Amsterdam en 50 web developers in Warschau (Polen)
  • 1.600 boetieks, voornamelijk Scandinavische en 270 Nederlandse retailers, en enkele uit België, Polen en Zwitserland
  • Miinto werkt direct met meer 200 merken die productdata bieden, meer dan 100 bieden toegang tot de magazijnen
  • Online aanbod van meer dan 250.000 producten

Miinto ontstond uit het idee dat consumenten online toegang moeten krijgen om te winkelen bij lokale boetieks. De omzet van het bedrijf bestaat voor 80 procent uit commissies. Kierklo benadrukt dat al het inkomen uit commissies wordt geïnvesteerd in het bouwen van een topmerk, wat betekent dat Miinto nog niet winstgevend is en dat is volgens plan.

In 2016 ontving het bedrijf een investering van meer dan 20 miljoen euro van Heartland. De investeerder bezit daarmee meer dan 50 procent van Miinto. Het biedt tevens advies bij bedrijfskeuzes en helpt met het dagelijks runnen van het bedrijf wanneer nodig, legt Kierklo uit. “Hoewel ze investeren in veel verschillende projecten, hoor ik bijna dagelijks iets van ze,” aldus Kierklo.

De strijd om het e-commerce platform te worden waar retailers zich bij aansluiten is fel. Terwijl Farfetch zich uitsluitend richt op luxe boetieks, zijn er veel andere partijen - variërend van Trouva en Atterly tot Amazon en Zalando - die onafhankelijke retailers uit verschillende landen een platform bieden op hun eigen site. Wat verschilt, is de zichtbaarheid van de retailers. Terwijl retailers die verkopen via Zalando vrijwel volledig uit beeld blijven bij de eindconsument, promoot Trouva juist dat het met de beste, onafhankelijke boetieks werkt.

Inzicht en data voor retailers

Miinto’s visie is veel breder dan het simpelweg verzamelen van producten van retailers en deze online aanbieden. Het bedrijf heeft ook inzicht in de voorraden van retailers, wat Miinto in staat stelt om hen data aan te bieden en te adviseren. Tot op heden is het met name voor onafhankelijke retailers moeilijk om hier inzicht in te krijgen en zo te zorgen dat populaire items altijd op voorraad zijn.

”We proberen om meer te worden dan een online partner, maar een big data retail partner,” zegt Kierklo. “Omdat we verbonden zijn met zoveel merken en winkels, kunnen we beide voorzien van data en hen vertellen welke producten het beste verkopen. Zo weten zij welke items ze extra op voorraad moeten hebben, om te voorkomen dat ze klanten moeten teleurstellen.”

Miinto biedt sinds kort ook iets anders dat boetieks in hun eentje nooit zouden kunnen reakusereb. Gedurende de openingstijden van winkels kunnen klanten die binnen de ring van Amsterdam wonen namelijk kiezen om hun bestelling binnen 80 minuten te ontvangen. Deze fast delivery optie kost 9,95 euro en het product mag direct retour worden gestuurd als klanten er niet tevreden mee zijn. Hoewel er nog niet veel klanten zijn die gebruikmaken van de dienst, gelooft Kierklo dat dit is waar de toekomst ligt.

”Toen we Miinto oprichtten, verwachtte men dat een online bestelling binnen vijf dagen werd geleverd,” stelt hij.”Nu verwachten ze het één dag later. Momenteel is het een marketingtrucje, maar we zien dat dit de nieuwe standaard wordt. Dat is waar wij ons op voorbereiden.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.

Beeld: Miinto, Miinto website screenshot
E-COMMERCE
FARFETCH
Miinto