• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Thuiswinkel.org: Fors meer schoenen online verkocht in 2016

Thuiswinkel.org: Fors meer schoenen online verkocht in 2016

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Nederlandse consumenten hebben in 2016 weer meer geld online uitgegeven en voor 926 miljoen euro online aan schoenen gekocht. Dat is fors meer dan de 642 miljoen euro die in 2015 in deze categorie werd besteed. Schoenen en lifestyle-producten staan volgens Thuiswinkel.org dan ook 'met stip op nummer 1' in termen van groei. De categorie kleding, die in het vierde kwartaal nog in de top 5 van snelste groeiers op de derde plaats stond, valt over het hele jaar 2016 buiten de top 5.

In totaal zijn de online bestedingen vorig jaar met 23 procent gestegen naar een bedrag van 20,6 miljard euro. Naast schoenen & lifestyle-producten lieten ook IT en food/nearfood afgelopen jaar een forse stijging zien. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met PostNL.

Webwinkels redding van de detailhandel

Wijnand Jongen noemt de groei van online bestedingen in 2016 "onverwacht fors" en "exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag". Volgens de Thuiswinkel.org directeur zijn webwinkels de redding van de detailhandel. Gino Thuij van GfK zegt in het persbericht: "De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat."

Wijnand Jongen concludeert dat de opkrabbelende cijfers in de bestaande detailhandel, +2,4 procent volgens het CBS, een direct gevolg zijn van de stijgende online verkopen. Jongen: "Wanneer we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016 (CBS), dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard inmiddels 11,3 procent. In 2015 was dat 8,9 procent."

Meer online koopjes gekocht

In termen van groei staan de consumentenuitgaven aan schoenen & lifestyle-producten dus bovenaan. Hoewel Nederlanders in 2016 fors meer schoenen online kochten dan het jaar ervoor, blijkt het aantal aankopen harder te stijgen (+49 procent) dan de bestedingen. Daaruit kan worden opgemaakt dat de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment aan het dalen is. In het perbericht wordt een percentage genoemd van -3 procent. "De druk op de prijzen zorgt ervoor dat de gemiddelde prijs online nu ook aan het dalen is. Nederlanders zoeken en vinden voor merkartikelen steeds vaker online koopjes," zegt Gino Thuij.

Credit: Pexels.com

Online Shoppen
Thuiswinkel.org