• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zwakkere prestaties in Europa vertragen omzetgroei Luxottica in H1

Zwakkere prestaties in Europa vertragen omzetgroei Luxottica in H1

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Zwakkere verkopen in Europa als gevolg van ‘nieuw commercieel beleid en ongebruikelijke weersomstandigheden’ hebben de omzetgroei van Luxottica Group S.p.A. vertraagd. De Italiaanse brillenproducent rapporteert over de eerste helft van fiscaal jaar 2018 een omzet van 4,6 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 0,3 procent.

Waar de Europese markt in boekjaar 2017 nog de ‘stuwende kracht’ werd genoemd, daalde de omzet er in de afgelopen zes maanden met 4,3 procent. De andere markten van Luxottica realiseerden daarentegen groei. In de Verenigde Staten kwam de omzet 1,8 procent hoger uit, aangedreven door de prestaties van Sunglass Hut. De omzet in Azië steeg met 3,5 procent, met China als grootste groeier. In Latijns-Amerika groeide de omzet met 2,5 procent als gevolg van tachtig winkelopeningen in Brazilië.

De omzet uit retailactiviteiten van het in Milaan gevestigde Luxottica kwam uit op 2,8 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 2,8 procent. Dit werd met name aangedreven door Ray-Ban, Sunglass Hut en online verkopen. De omzet uit groothandelsactiviteiten daalde echter met 3,6 procent naar 1,7 miljard euro.

Omzet Luxottica blijft zo goed als gelijk in H1

“Ik ben tevreden met de zeer goede resultaten van de groep. De groei in markten waar we de nieuwe commerciële strategie hebben doorgevoerd, waaronder de Verenigde Staten en Azië, bevestigt de waarde en effectiviteiten van ondernomen initiatieven. We kijken vol vertrouwen naar de vooruitzichten van Europa, de regio waar we onze distributiekanalen reorganiseren,” zegt uitvoerend voorzitter Leonardo Del Vecchio in een persbericht, eraan toevoegend: “De digitale evolutie van de groep is in volle gang. Onze e-commerce activiteiten worden steeds belangrijker en onze communicatie is nu gericht op digitale en sociale media”.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 763 miljoen euro, wat neerkomt op een groei van 1,7 procent. De nettowinst kwam 9,8 procent hoger uit op 530 miljoen euro.

Luxottica Group S.p.A. is ‘internationaal marktleider’ op het gebied van brillen. De groep beschikt momenteel over 9.000 verkooppunten en heeft in haar portfolio merken als Oakley, Ray-Ban en Vogue Eyewear. Daarnaast heeft het bedrijf licenties voor labels als Burberry, Bulgari, Chanel en Dolce & Gabbana.

Beeld: Sunglass Hut Facebook

Luxottica
Luxottica Group S.p.A