• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • 64 modemerken onthullen doelen voor circulaire industrie

64 modemerken onthullen doelen voor circulaire industrie

Door Arjan Ranjbar

22 jan. 2018

Mode

64 internationale modebedrijven hebben hun individuele doelen gepresenteerd voor een circulair modesysteem. Onder andere Bestseller, Inditex en Kering hebben hun handtekening gezet onder het 2020 Circular Fashion System Commitment en hun toekomstplannen deze week gepresenteerd.

"Sinds het moment dat de 64 bedrijven de verbintenis hebben ondertekend, ben ik erg benieuwd geweest naar hun bedrijfsdoelen", aldus Eva Kruse, CEO van Global Fashion Agenda. "We hebben nu alle 143 doelen beoordeeld, en hoewel de focusgebieden en de mate van betrokkenheid verschilt per bedrijf, delen ze allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: ze willen stappen zetten om tot een circulaire modebranche te komen. Dat vind ik erg bemoedigend."

Alle bedrijven gaan één of meerdere afspraken aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding. Verreweg de meeste bedrijven, 55 in totaal, leggen de focus op het ontwerpen van circulaire mode. Dit kan door het implementeren van circulaire technieken in het productieproces, of door het trainen van ontwerpers op dit gebied.

H&M is één van de bedrijven die zich bij het initiatief aansloot. "Een deel van onze doelstellingen voor 2020 is het ontwikkelen van trainingen over duurzame materialen en duurzaam materiaalgebruik tot aan het blijven werken aan het opbouwen van circulariteit in het ontwerpproces voor al onze producten. Een van de doelen van H&M is om alleen gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken tegen 2030 en uiterlijk in 2040 klimaatpositief te zijn."

De overeenkomst volgt na de afspraken die zijn gemaakt tijdens de laatste editie van de Copenhagen Fashion Summit, ‘s werelds grootste duurzame modevakbeurs. Daar werd in mei van het afgelopen jaar de afspraak gemaakt dat de deelnemende modemerken, 142 in totaal, voor het eind van 2017 een duidelijke strategie zouden presenteren op het gebied van circulaire innovatie. Dit gebeurt onder het toeziend oog van de Global Fashion Agenda, een Deense non-profit organisatie die zich inzet voor een duurzame industrie.

De eerste evaluatie van de vooruitgang die de bedrijven maken wordt verwacht in mei 2018.

Van onze Britse correspondent Vivian Hendriksz. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.

Beeld: Global Fashion Agenda