Aandacht voor lengte
bezig met laden...
Nederlanders worden groter. Gevolg is dat de steeds langer wordende armen en benen niet meer passen in de gewone confectiebroeken en -shirts. Het gat in de markt werd al door enkele bedrijven opgemerkt. Als eerste door gespecialiseerde zaken als Relief, Longitude en All about Eve. Maar ook Casual modemerk Dockers zag mogelijkheden en voerde vorige maand lengtemaat 38 in wegens een toenemende vraag bij consumenten.
Cisca Mulder is de oprichter van de webwinkel langelijs.nl. Zelf is ze 1 meter 85 en de aanschaf van een nieuwe garderobe ontaardt bij haar steevast in een grote zoektocht. “Bij shirts zijn de mouwen te kort. Bij blazers eveneens en daarbij zit dan de taille vaak te hoog. Broeken in de goede lengte zijn ook moeilijk te vinden,” somt ze op. “En dan ben ik nog niet eens extreem lang. Veel van mijn klanten zijn groter dan ik.” Volgens wetenschappers van de universiteiten van Princeton en München zijn Nederlanders de langste mensen ter wereld. In het vakblad Annals Of Human Biology schreven zij dat Nederlanders in lengte zelfs Amerikanen voorbij zijn gestreefd, een volk dat eerder bekend stond als de langste bevolkingsgroep op aarde. “In Nederland vallen ruim 800.000 Nederlanders in de categorie ‘lang', vertelt secretaris Cor de Graaf van de Klub lange mensen. Al deze mensen worstelen met dezelfde problemen in de confectiematen. Volgens het CBS is de gemiddelde lengte van de Nederlandse man boven de 65 jaar gemiddeld 175,8 cm lang. Bij mannen van 15 tot 24 jaar is dat al 183,6 cm. Voor vrouwen vanaf 65 is de lengte 164,4 cm, en vrouwen van 15 tot 24 jaar meten 169,2 cm. De snelheid waarmee Nederlanders groeien is volgens het Erfo Centrum (het Nationaal Kennis- en Voorlichtingscentrum Erfelijkheid) in de loop van de jaren afgenomen, maar het is niet de verwachting dat de maximum eindlengte al is bereikt. Het centrum meldt dat Nederlanders al 150 jaar achtereen in lengte toenemen.
Logisch dat de kleding volgt: Mulder zag een gat in het aanbod en sprong erop in. “Er zaten leuke kleren tussen, maar ik kon steeds niet slagen voor de basics,” vertelt ze. Toen ze weer eens teleurgesteld thuis kwam na een middag shoppen, besloot ze daarom zelf de broodnodige basisshirts op de markt te brengen. “Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een grote doos shirts overhoud op zolder. Dat risico durfde ik wel te nemen.” Ze vond stoffen in alle kleuren bij de tricotfabriek in Grave en legde contact met een naaiatelier in Nederland dat de kleding in elkaar zette. In juli ging Langelijs van start, nu telt het klantenbestand reeds tientallen mensen. “Het loopt goed, maar ik word er nog niet rijk van,” zegt Mulder nuchter. “Dat hoeft ook niet. Ik vind het belangrijker dat ik in een behoefte voorzie. Ik hoop dat lange mensen nu makkelijker kunnen slagen in het vinden van een basisshirt.”
Voldoende is dit nog niet, denkt Carl Berlage consultant op het gebied van onder meer Europese en Nederlandse maatsystemen, en maatspecificaties. “Er valt in het aanbod nog veel te verbeteren. Vooral bij broeken sluit de consumentenvraag niet goed aan op het aanbod van detaillisten.”