• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Aerosoles groot door mond-tot-mond reclame

Aerosoles groot door mond-tot-mond reclame

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De uitvinding van Aerosoles is succesvol gebleken. De Amerikaanse bedenker Kenneth Cole ontwierp een sportschoen met het uiterlijk van een modeschoen. Met verende zolen en van binnen naadloos afgewerkt waardoor panty's van zakenvrouwen onbeschadigd blijven. 'Wie ooit één keer een paar koopt blijft klant,' weet Monique Snaak, zij verzorgt de sales in de Benelux voor dit schoenenlabel dat vrouwen van 25 tot 85 jaar weet te behagen.

Aerosoles; het zijn geen schoenen, maar handschoenen voor de voeten. Engelsen noemen schoenen van het label Aerosoles dan ook 'gloves', in het Nederlands zouden we eerder vrij vertaald kunnen zeggen dat ze het comfort van pantoffeltjes hebben.

" 'Prijs, vromgeving en comfort,' is het concept van Aerosoles, " zegt Monique Snaak, directeur van M-Promotion, importeur van deze comfortabele schoenen voor de Benelux. "Het zijn beslist geen comfort-schoenen. Mensen met echt moeilijke voeten zullen uitwijken naar orthopedisch schoeisel. Aerosoles zijn bedoeld voor mensen met redelijk normale voeten. De nadruk ligt echter op een comfortabele pasvorm. Door gebruik te maken van zacht, soepel leer vormt de schoen zich rondom de voet. De verende zool is voorzien van lucht en geeft hierdoor een optimaal loopcomfort."

Wereldwijd worden vele miljoenen paren verkocht en het concept bestaat al ruim twintig jaar, dus is het logisch dat de prijs van een paar Aerosoles laag zijn? "Het is iedere keer opnieuw een gevecht om een mooie nieuwe schoen te maken met een goede comfortabele zool, " reageert Monique Snaak. "Wanneer ik in Portugal ben, op het Europese hoofdkantoor, kan ik een hele dag meepraten over een zool. Juist omdat de schoenen erg simpel worden gehouden, zonder toeters en bellen, moet de schoen perfect zijn. Ieder jaar worden veel nieuwe zolen ontwikkeld, dat is een enorme investering."

De uitvinding van Aerosoles is succesvol gebleken. De Amerikaanse ontwerper Kenneth Cole verbaasde zich over de in mantelpak gestoken vrouwen die zich op witte gympen van huis via metro naar kantoor haastten en aan het eind van de dag weer terug. Deze vrouwen droegen de zakelijke pumps met hakken bij zich in een aparte tas. Volgens hem moest er een modieuzer oplossing zijn voor het probleem van vrouwen om tijdens de uitvoering van hun werkzaamheden practisch en toch stijlvol geschoeid te zijn.

In samenwerking met een Italiaan ontwierp hij een sportschoen met het uiterlijk van een modeschoen. Met verende zolen en binnenin geen naden zodat panty's niet beschadigd konden raken. Deze Italiaans-Amerikaanse samenwerking wierp haar vruchten af en wel zodanig dat de Cole meende de naam Aerosoles los te moeten koppelen van die van zijn kledinglabel. De toenmalige manager heeft daarop de onderneming overgenomen.

Het was ook in Amerika dat Monique Snaak kennis maakte met deze comfortabele schoen. "Ik was op zoek naar een paar lekker lopende schoenen want ik had zere voeten. Ik liep in Bloomingdale en daar kwam ik in een shop-in-shop dit merk tegen. Het waren zachte, comfortabele schoenen voor een goede prijs. Die neem je zo mee als extra paar. Dat is ook belangrijk, want een paar schoenen van driehonderd dollar koop je niet zomaar."

Het toeval wilde dat Monique Snaak op dat moment ook op zoek was naar een

kleding- of accessoiremerk om zelf op de markt te brengen. Zij had een tijd gewerkt voor Esprit en vervolgens voor Euretco maar wilde voor zichzelf beginnen. Aerosoles leek haar wel wat.

In het tijdperk waarin Internet nog in de kinderschoenen stond schreef Monique Snaak een brief naar het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. En zo gebeurde het dat het Amerikaanse Aerolsoles, dat echter ontworpen en geproduceerd werd in Italië, in Nederland vaste voet aan de grond kreeg. Sinds 1991 is M-Promotion leverancier voor Aerosoles in de Benelux.

Voordien was het label uitsluitend te verkrijgen in Amerika, en vanwege een Israëlische vriend van Cole, ook in Israël. Naderhand heeft Aerosoles een Europees hoofdkantoor gekregen in Portugal, waar nu ook een deel van de productie plaatsvindt. Het marktaandeel van de sportschoen met het uiterlijk van een modeschoen is, buiten Amerika, uitgebried met Europa, Japan en Australië. Volgend jaar worden vijf eigen winkels geopend in Zuid-Afrika. In Nederland kent Aerosoles een groot aantal verkooppunten. De schoenen worden verkocht door kleine ondernemers, schoenketens als Hessels, grootwinkelbedrijven, waaronder de Bijenkorf, en in acht franchise-winkels.

"Toen ik Aerosoles introduceerde bij de schoenwinkeliers, werd er vreemd op gekeken. De meeste schoendetaillisten vond het geen echte schoen. De bovenkant was niet op de zool gelijmd, maar genaaid. Maar dit is juist één van de grote voordelen. Hierdoor is de schoen heel buigzaam, want er is geen lijm die los kan laten. Het is wel zo dat diegenen die Aerosoles opnamen in hun assortiment, ze ook verkochten. Want de consument was er aan toe.

Wie éénmaal een paar heeft gekocht, zal dat altijd blijven doen. Het worden vaste klanten. Het is de mond-tot-mond reclame die er voor gezorgd heeft dat het merk goed verkocht wordt. Schoenwinkeliers horen dat van elkaar als zij elkaar ontmoetten bij bijvoorbeeld een inkoopvereniging. "

Aerosoles kent twee collecties per jaar. Een zomer- en een wintercollectie die wel gespreid worden geleverd. Er is een basiscollectie die geschikt is voor alle vrouwen van 25 tot 85 jaar. De loafer is beschikbaar in 25 verschillende kleuren, van rood tot roze en lichtblauw en voor de meer klassiek ingestelden zijn er de kleuren zwart, bruin en marineblauw. En voor de volgende zomer zien we zelfs hippe slippers in neon-groen leer.

"Als we al te veel toeters en bellen toevoegen, haakt onze doelgroep af, " legt Monique Snaak uit. "We zijn niet trendsettend, maar gaan wel met de tijd mee. Elke collectie past goed in het modebeeld, zonder extreem te worden. Aerosoles gebruikt de nieuwste kleuren en de nieuwste materialen. Van lakleer tot suède, van reptielprint naar perlato. En ieder jaar worden nieuwe zolen toegevoegd. Op dit moment kan de klant kiezen tussen twintig verschillende kleuren en twintig verschillende materialen, waardoor je je kunt kiezen uit vierhonderd verschillende schoenen.

Prijstechnisch zijn de schoenen van Aerosoles heel aantrekkelijk voor de consument. Terwijl het tegelijkertijd een redelijke marge geeft voor de dealer. In de zomer komt een paar schoenen niet boven de 59 euro. Dat is ook één van onze pijlers. Veel vrouwen hebben een paar extra Aerosoles voor de casual momenten."