Berlijn Fashion Week is een succes
bezig met laden...
De allereerste Mercedes Benz Fashion Week in Berlijn is positief ontvangen. Zowel de organisatie van de modevakbeursen Premium en Ideal, exposanten, organisatoren en bezoekers en andere betrokken bedrijven waren tevreden over het concept. Een concept dat ontwikkeld werd door het Amerikaanse marketing bureau IMG en sponsor Mercedes Benz. De Fashion Week vond plaats bij de Brandenburger Toren. Een centrale locatie, zodat het evenment ook aantrekkelijk was voor internationale bezoekers.
Er was ook kritiek op de organisatie. Zo zouden de evenementen over te veel lokaties in de stad verspreid zijn en stonden ze nauwelijks met elkaar in verbinding. Opvallend was de reactie van Hugo Boss. Het label spendeerde volgens geruchten meer dan € 2,5 miljoen aan een afterparty op de Russische Ambassade. Bij Boss was kritiek op de samenwerking met IMG. Ze eisen in de de toekomst een grotere betrokkenheid bij het evenement.
De Fashion Week zorgde voor een Berlijnse glamour boost, wat het event tegelijk een elitair karakter gaf. De Fashion Week was slechts voor een zeer kleine groep mensen toegankelijk. Lokale media klaagden over het ontbreken van 'gewone' gasten. Zo was er, onder andere voor toeristen -die zich in grote getalen rondom de Brandenburger Toren verzamelden- geen evenement georganiseerd.
Er wordt gezegd dat deze Fashion Week de laatste mogelijkheid voor Berlijn zou zijn om de stad op de internationale 'mode' kaart te zetten. Vooral nadat de modevakbeurs Bread & Butter Duitsland verliet voor Barcelona. Het succes van de Fashion Week was uiteindelijk vooral te danken aan de mix van grote namen en opkomend talent.
De volgende Fashion Week Berlin zal in januari plaatsvinden. De naam van Karl Lagerfeld is gevallen en de Duitse ontwerper Michael Michalsky gaf al aan: ”Berlijn wordt steeds hipper, dit was nog maar het begin.” Het wachten is op een vergelijkbare uitspraak van Mercedens Benz en IMG.