• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Comme des Garçons slaat aan

Comme des Garçons slaat aan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks zijn on-Nederlandse karakter doet de guerrillastore van Comme des Garçons in Den Haag goede zaken. Sinds 8 juni is de tijdelijke winkel gevestigd in de Caballero-fabriek in Den Haag, voor minimaal drie maanden en maximaal een jaar. ”We mogen niet klagen”, zegt Lara Simons, de projectleider van de guerillastore. ”De verkoopcijfers zien er goed uit. Het is gelijk verdeeld; nieuwsgierige mensen uit de nabije omgeving, maar ook mensen die van ver komen. Vorige week waren er bijvoorbeeld klanten die speciaal uit Antwerpen en Zeeland waren gekomen om te zien wat er in de winkel hangt.” Comme des Garçons is het Japanse merk van Rei Kawakubo die het label 25 jaar geleden oprichtte om traditionele opvattingen over mode ter discussie stellen. Inmiddels behaalt het bedrijf een omzet van ruim €120 miljoen en heeft het vestigingen in de belangrijkste wereldsteden. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokyo. De guerrillastores van Comme des Garçons zijn befaamd. Nooit in de nabijheid van winkelcentra en niet in steden waarin al een rijk coutureleven heerst. Voor Nederland betekende dat dus: niet in Amsterdam of Rotterdam, maar in Den Haag in een industrieel pand met overal dikke leidingen, kranen en hoge plafonds. Het pand is aangekleed met Oosterse schilderingen, metershoge bomen, antieke dressoirs, grote foto's en andere kunstobjecten. Het kledingaanbod bevat zowel exclusieve couturestukken als commerciëlere stukken, geheel conform de outletregels voor het merendeel afkomstig uit eerdere collecties. Het aanbod kan van week tot week verschillen. ”Je kunt niet zeggen dat er meer belangstelling is voor de commerciëlere lijn; alles loopt goed”, aldus Simons. Behalve kleding worden er ook parfums en accessoires verkocht. Dagelijks staan er minstens drie mensen in de winkel. Twee bemannen de kledingzaak en eentje runt het tapascafé. De Nederlandse guerillastore is een initiatief van Jemima de Brauwere, de directeur van AAArchitecten in Den Haag. Zij ontwierp ook het interieur, in samenwerking met Hunk Design.