• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dit wordt het modenieuws van 2017

Dit wordt het modenieuws van 2017

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De laatste dagen van het jaar staan traditiegetrouw in het teken van reflecteren op alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Daarom blikte FashionUnited onder andere al terug op de 16 beste artikelen, de belangrijkste modewoorden en de 12 grootste trends van het jaar 2016. Vandaag is het echter tijd voor een blik in de toekomst: wat zal het nieuwe jaar in petto hebben voor de modewereld?

Raf Simons’ debuutcollectie voor Calvin Klein

Het nieuws dat Raf Simons bij Dior vertrok was nog maar net de wereld in geslingerd toen de geruchten over zijn vermoedelijke volgende stap alweer op gang kwamen. Calvin Klein liet daags na Simons’ afscheid bij het Franse modehuis weten geïnteresseerd te zijn in de Belg, al verklaarden diverse bronnen al snel dat de geruchten niet klopten: Simons zou zich gaan concentreren op zijn eigen lijn. In de zomer van dit jaar werden alle geruchten toch bevestigd, toen Calvin Klein Simons voorstelde als nieuw creatief directeur.

Calvin Klein, Inc. today announced the appointment of Raf Simons as Chief Creative Officer of the brand, effective immediately. ⠀ Mr. Simons will lead the creative strategy of the Calvin Klein brand globally across the Calvin Klein Collection, Calvin Klein Platinum, Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear and Calvin Klein Home brands. As part of his role as Chief Creative Officer, Mr. Simons will oversee all aspects of Design, Global Marketing and Communications, and Visual Creative Services. Mr. Simons’ first collections will debut for the Fall 2017 season. ⠀ The appointment of Mr. Simons as Chief Creative Officer marks the implementation of Calvin Klein’s new global creative strategy, announced in April 2016, to unify all Calvin Klein brands under one creative vision. The strategy comes as part of a global evolution of the Calvin Klein brand, which began with the reacquisition of the Calvin Klein Jeans and Calvin Klein Underwear businesses in 2013. As Calvin Klein looks to grow the brand to $10 billion in global retail sales, this new leadership is intended to further strengthen the brand’s premium positioning worldwide and pave the way for future long-term global growth. ⠀ The arrival of Raf Simons as Chief Creative Officer signifies a momentous new chapter for Calvin Klein,” said Steve Shiffman, CEO of Calvin Klein, Inc. “Not since Mr. Klein himself was at the company has it been led by one creative visionary, and I am confident that this decision will drive the Calvin Klein brand and have a significant impact on its future. Raf’s exceptional contributions have shaped and modernized fashion as we see it today and, under his direction, Calvin Klein will further solidify its position as a leading global lifestyle brand.” ⠀ As part of the creative strategy for the apparel and accessories business, Calvin Klein also announced the hire of Pieter Mulier as Creative Director, reporting directly to Mr. Simons. Mr. Mulier will be responsible for executing Mr. Simons' creative and design vision for all men’s and women’s apparel and accessories lines within the Calvin Klein brand.

Een foto die is geplaatst door Calvin Klein (@calvinklein) op

Modeliefhebbers wachten met smart op de debuutcollectie van Simons voor Calvin Klein. Net als onder andere Paul Smith en Vivienne Westwood, heeft ook Simons besloten de vrouwen- en mannencollecties samen te voegen in één show, welke zal plaatsvinden op 10 februari tijdens New York Fashion Week. De verwachtingen voor deze eerste collectie zijn hooggespannen. Simons staat bekend om zijn minimalistische en moderne stijl - en juist daarom past de ontwerper zo goed bij Calvin Klein. Daarnaast heeft de getalenteerde ontwerper tijdens zijn aanstellingen bij zowel Jil Sander als Dior laten zien dat hij ook een heel vrouwelijk beeld kan neerzetten, en dat hij bovenal heel goed weet hoe hij zijn eigen stempel kan drukken op klassiekers. En juist die gave zal hem tijdens de New Yorkse modeweek goed van pas komen. De mode scene in de Amerikaanse stad wordt ervan beschuldigd weinig vernieuwend te zijn geweest in de afgelopen seizoenen, en als iemand daar verandering in kan brengen, dan is het Simons.

Meer lezen over de loopbaan van Raf Simons? Lees hier verder.

De komst van Hudson’s Bay naar de Lage Landen

Hudson’s Bay mag op dit moment dan nog geen bekende naam zijn bij het Europees winkelend publiek: als het aan moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC) ligt, komt daar binnenkort verandering in. In 2017 moeten de eerste filialen van het warenhuis de deuren openen op Nederlandse bodem. Behalve filialen van het warenhuis, dat kan worden omschreven als een luxere variant van V&D, zal ook het luxe discountwarenhuis Saks Off 5th binnenkort een entree maken in de Nederlandse winkelstraten.

De locaties waar het warenhuis als eerste zal neerstrijken, werden eerder dit jaar bekendgemaakt. Het gaat in ieder geval om de steden Amsterdam, Tilburg en Breda. In Amsterdam zal zowel een filiaal van Hudson’s Bay als een van Saks Off 5th worden gevestigd, en in de Brabantse steden zal een vestiging komen van het warenhuis. Daarnaast werd ongeveer twee maanden geleden bekendgemaakt dat ook Maastricht waarschijnlijk een vestiging van het Canadese warenhuis zal krijgen. Hoewel HBC het nieuws nog niet wilde bevestigen, liet wethouder van Economische Zaken John Aarts wel weten dat de overeenkomst helemaal rond zou zijn. In totaal is HBC van plan om 17 filialen van Hudson’s Bay en 3 filialen van Saks Off 5th in Nederland te openen in de komende twee jaar.

Een veranderende mannenmodewereld

Waren de ogen van modekenners-, ontwerpers en liefhebbers normaal gesproken voornamelijk gericht op alle gebeurtenissen in de wereld van de damesmode: in het nieuwe jaar zou dat zomaar eens kunnen veranderen. De belangrijkste reden voor de plotselinge aandacht? Het toenemende samenvoegen van modeshows voor dames- en herencollecties. In navolging van het Britse Burberry zullen onder andere ook Bottega Veneta en Kenzo vanaf 2017 geen aparte modeshows meer houden voor de collecties voor dames en heren.

Alsof de traditionele modekalender nog niet genoeg was opgeschud door de gecombineerde shows, besloten verschillende mannenmodemerken daarnaast om hun nieuwste collecties in het nieuwe jaar op een andere locatie te presenteren. Onder hen onder andere de eerder genoemde Raf Simons, die de presentatie van zijn gelijknamige eigen label voor het eerst niet in Parijs maar in New York zal laten plaatsvinden. Ook bij Moschino worden de koffers gepakt: het merk zal de mannencollectie - overigens gecombineerd met de pre-fall lijn voor dames - showen in Milaan. Eerder showde Moschino de collecties in Londen.

Mannenmode: steeds belangrijker in de winkelstraat

Behalve op de internationale catwalks, zal mannenmode ook in de ‘gewone’ winkelstraat een steeds belangrijkere rol gaan innemen. Zo lanceert de succesvolle Nederlandse damesmodeketen Costes aankomend jaar een mannenketen onder de naam Costes Men. Eind februari 2017 zal in Deventer de eerste gecombineerde Costes Women & Men winkel openen, waarna een maand later een eigen Costes Men winkel zal volgen in Den Bosch. De stap naar mannenmode volgt ruim drie jaar na de opening van de eerste Costes winkel voor dames, aan de Utrechtse Oudegracht.

Behalve Costes gaat ook modeketen Stradivarius, onderdeel van het Spaanse Inditex, in het nieuwe jaar een mannenlijn lanceren. Het merk maakte het nieuws wereldkundig via Instagram. Vanaf 1 februari 2017 zal de collectie worden verkocht in een geselecteerd aantal winkels en in de webshop van het merk.

Coming soon | 01 FEB 2017

Een foto die is geplaatst door Stradivarius (@stradivarius) op

Het uur van de waarheid: de gevolgen van Trump’s presidentschap

Op 8 november 2016 moet bijna de hele wereld even de adem hebben ingehouden toen bekend werd dat Donald Trump was verkozen tot de nieuwe president van de Verenigde Staten. Of men het nu wel of niet eens is met zijn politieke ideeën: waar iedereen het over eens kan zijn, is dat het land onder Trump naar alle waarschijnlijkheid een heel andere koers zal gaan varen dan onder zijn voorganger, Barack Obama. Het jaar 2017 kan dan ook wel worden gezien als ‘het uur van de waarheid’: wat zullen de gevolgen zijn van het presidentschap van Trump?

Gedurende de verkiezingen, liet Trump zeer duidelijk blijken met een sterke nationale focus te willen regeren. Met name voor Europese luxemerken was dat verontrustend nieuws: als Trump inderdaad besluit de importtarieven flink te verhogen, zal dat betekenen dat ook de prijzen van (luxe)goederen zullen stijgen. In het ergste geval zal de Amerikaanse omzet van buitenlandse luxemerken daardoor een flinke deuk oplopen. In het beste geval kunnen de hoge prijzen echter ook een positief gevolg hebben: wellicht zal de vraag naar Europese luxegoederen een boost krijgen wanneer deze, tegelijk met het omhooggaan van de prijzen, een exclusiever imago verwerven. Welke kant het op zal gaan met de mondiale luxe-industrie? Dat zal in het nieuwe jaar blijken.

Beeld (van boven naar beneden):

Homepage foto: Raf Simons Facebook

Foto 1: Hudson’s Bay, Hudson’s Bay Facebook

Foto 2: Donald Trump, Donald J. Trump Facebook

Foto 3: The Sting Facebook

2017
Dit wordt het modenieuws