• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Een man en zijn . tas?

Een man en zijn . tas?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Er zijn heel veel accessoirewinkels. Maar alleen voor vrouwen. Een accessoireboetiek exclusief voor mannen is er nog niet. Bij mannen denk je misschien eerder aan de nieuwe iPhone, laatste Sony laptop of een 'flatscreen' tv, maar ze hebben ook schoenen nodig en een horloge misschien? Bovendien hebben mannen steeds meer belangstelling voor hun uiterlijk. Na de maatpakken en de huidverzorging staat er nu misschien wel een accessoirehype onder mannen voor de deur.

 

Het aantal accessoireboetieks en bijouteriewinkels is sterk toegenomen. Vooral in grote steden zijn ze er in overvloed. Het betreft echter voornamelijk accessoirewinkels voor vrouwen, met oorbellen, armbanden, riemen, sjaaltjes en tassen. Een accessoireboetiek voor mannen is er nog niet. Toegegeven, wie nadenkt over mannen en accessoires denkt eerst aan de nieuwe iPhone, laatste Sony laptop of een 'flatscreen' tv met diameter van 80 inch. Met een Prada tas, Gucci loafers of D&G zonnebril wil een volwassen vent niet worden betrapt. Ja, een mooi horloge kan nog wel en een das als dat moet, een paar goede schoenen maar daar houdt het wel mee op. Mannen willen gadgets, mode is niet aan hen besteed.

Toch is de Nederlandse man, voor zover die te benoemen valt, zich de afgelopen jaren steeds beter gaan kleden. Dan doel ik niet alleen op de vrolijk gekleurde polo's van Ralph Lauren, noch op de kekke streepjes van een Hilfiger-shirt, want dat kan iedereen aantrekken. Nee, er is veel meer variatie te zien en er wordt meer aandacht aan besteed. Precies de goede jeans, het overhemd gestreken, een vlotte V-hals trui en splinternieuwe gymschoenen. In hun vrije tijd zijn mannen vaker verzorgd gekleed en de belangstelling om er goed uit te zien is duidelijk aan het toenemen.

 

Maatpakken

De pakken zijn ook steeds beter. Beter van snit en materiaal en mannen voelen zich er zichtbaar lekkerder in. Ze dragen het met schwung. Je ziet meer verschillende overhemden en dassen dan pakweg vijf jaar terug. Manchetknopen, pochettes, jonge kerels in vest. Mannen besteden niet alleen meer aandacht aan hun kleding, ze geven er ook meer geld aan uit. Het confectiepak heeft afgedaan en wie eenmaal met maatwerk is begonnen, wil daarna nooit meer anders. Getuige het aantal nieuwe winkels gespecialiseerd in maat- en op maat te vermaken- pakken. Alleen in Amsterdam Zuid zitten er nu al vijf of zes. Branchecijfers van Mitex ondersteunen het beeld. In 2006 deden herenmodezaken het volgens gegevens van de organisatie "meer dan goed". In het eerste halfjaar groeide de omzet in het segment met 5,6 procent, over het hele jaar met 4,2 procent. Bovendien presteerde het middenhoge en hoge prijssegment in 2006 duidelijk beter dan het middensegment. De eerste twee sloten het jaar af met stijgingen van respectievelijk 6 en 2,6 procent, terwijl het middensegment de omzet zag dalen. Mitex signaleert dat de belangrijkste reden voor de omzetstijging in de herenmode inderdaad het gevolg is van de toegenomen bestedingen aan dressmode. De groei heeft in de eerste helft van dit jaar licht doorgezet. Mei was een slechte maand, maar in het eerste kwartaal van 2007 kon herenmode volgens de gegevens van de brancheorganisatie nog een plus van 4,1 procent noteren.

Tevens is de acceptatie gegroeid. Waar een man zich vijf jaar geleden niet met een tas kon vertonen, kijkt daar nu niemand meer van op. En sinds Marco Borsato, op instigatie van modestyliste Dyanne Beekman, artistieke sjaaltjes is gaan dragen, zijn meer mannen dat gaan doen. Een verzorgd uiterlijk wordt niet langer als nichterig gezien. Had de metroseksueel anno 2003 nog wel eens iets uit te leggen, nu wordt niet meer getwijfeld aan de mannelijkheid van de verzorgde man. Daar komt bij dat hij meer te besteden heeft dan een paar jaar terug. Pakken, schoenen en dassen zijn duur. Die koop je niet iedere week voor de lol zoals vrouwen dat bijvoorbeeld met oorbellen kunnen doen. De economie is aangetrokken en dat zien we in de uitgaven terug.

 

Kansen

Henk Romeyn, eigenaar van Romeyn Tailors met herenmodewinkels in vier steden, kan dat alleen maar beamen. "Wij hebben de laatste twee, drie seizoenen flink uitgebreid en verschillende producten aan het assortiment toegevoegd," zegt Romeyn. "Sokken, riemen en dassen hebben we altijd al verkocht, maar we vonden het leuk om met nieuwe productgroepen het aanbod in de winkel spannender en completer te maken." Zo verkoopt Romeyn Tailors naast kleding van merken als Brax, Gant, Tenson, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger nu bijvoorbeeld ook handgemaakte leren koffers van Globe-Trotter uit Londen. "Daar wordt erg goed op gereageerd," zegt de eigenaar, "maar wij zijn bewust op zoek gegaan naar authentieke, bij voorkeur Britse, producten die bij ons passen." Ook de geuren van het Britse huis Floris, dat sinds 1730 bestaat, doen het goed bij Romeyn evenals de zonnebrillen van Jeremy Hackett. Henk Romeyn noemt de nieuwe producten "een belangrijke bron van inkomsten". "Er was vooraf niet specifiek vraag naar," zegt hij, "dat doen mannen niet zo snel. Maar nu het wordt aangeboden, wordt er erg goed op gereageerd."

In de casual jeansmarkt, van oudsher een segment dat in ons land erg goed loopt, is eenzelfde tendens zichtbaar. Een jeansketen als Score, die primair op mannen is gericht, met meer dan 65 winkels in Nederland en een goedlopende webshop, verkoopt naast spijkerbroeken ook accessoires zoals riemen, tassen, petten en armbanden van het eigen merk Chasin' Denim. "We verkopen al langer een basispakket dat bestaat uit riemen, ondergoed en caps," zegt woordvoerdster Simone Nass, "maar ongeveer drie jaar geleden hebben we dit pakket enorm verbreed en nog steeds kan het ieder seizoen verder worden uitgebreid." De reden voor de forse uitbreiding van het accessoirepakket bij Chasin' Denim ligt voor de hand. Het verkoopt goed, uitstekend zelfs. "Wij ervaren accessoires als een enorme groeimarkt," zegt Nass. "Het is een trend bij mannen die pas een paar jaar geleden is begonnen, dus daar liggen enorme kansen." De accessoireverkoop heeft dan ook een belangrijk aandeel in de totaalomzet van het bedrijf. Hoewel Nass daarover geen details prijsgeeft, kan zij wel zeggen dat de productgroep ook qua omzet de laatste jaren is gegroeid.

Mannenmode verkoopt en nu de kleding goed loopt groeit de belangstelling voor extra's. Na de explosieve groei van de damesaccessoiremarkt zijn nu de mannen aan de beurt. Een accessoireboetiek voor mannen is misschien wat overdreven, want van shoppen houden ze nog steeds niet, maar dat deze markt kansen biedt, valt niet te ontkennen.