Eerherstel voor de klomp
bezig met laden...
Viktor & Rolf introduceerden de klompen al als mode-item tijdens hun laatste show in Parijs en nu is er ook de Twentse Irma Bruggeman die zich inzet voor een terugkeer van de klomp in het Nederlandse straatbeeld. Dat de gewone klompen uit de toeristenwinkels niet voldoen om de harten van de Nederlander terug te winnen, is duidelijk. Daarom waren de klompen van Viktor & Rolf absurd hooggehakt en Irma Bruggeman geeft de klomp een nieuw gezicht met een likje verf, versiering van glimmend glas of felgekleurde pluche. De klomp wekte haar interesse toen ze een marktkoopman hoorde vertellen over de teruglopende interesse in klompen. Ze besloot er iets aan te doen: "De voordelen van de klomp zijn zo groot dat dit schoeisel het niet verdient om van de modekaart te verdwijnen en vervolgens alleen nog door boeren en buitenlui als een fijne straatslof zal worden ervaren," aldus Irma op haar website. Bruggeman heeft een fascinatie voor de consumptiemaatschappij versus vergetelheid en houdt van de tegenstelling tussen ambachtelijkheid en massaproductie. Eerder liet ze haar creativiteit al los op de druktoetsen van telefoons.