"Eerlijk is in de mode"
bezig met laden...
Onder toeziend oog van Minister van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking heeft schaatskampioene Barbara de Loor dinsdagmiddag in de Bijenkorf als eerste een poloshirt van het merk M'Braze geshowd. M'Braze is een nieuw kledingmerk dat geheel geproduceerd wordt volgens de sociale en ecologische normen van MADE-BY. Barbara de Loor is ambassadrice van het merk. De shirts van M'Braze zijn gemaakt van biologisch katoen en de betrokken katoen- en textielarbeiders in Peru werken onder verantwoorde arbeidsomstandigheden. "Eerlijk is in de mode", zei de minister tijdens de kick off van het nieuwe merk en zij riep alle winkelketens op om voortaan 'eerlijk' te produceren.
M'Braze is een initiatief van Fair & Co, een nieuwe organisatie die warenhuizen wil begeleiden die hun private labelcollecties op een verantwoorde manier willen gaan produceren. Ook wil het supermarktketens ondersteunen bij dit traject. Het nieuwe merk is dan ook tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Bijenkorf. Het warenhuis heeft nu een speciale corner voor het T-shirt merk ingericht en er staan displays met shirts op de dames- en herenafdelingen. M'Braze staat als merk wel op zichzelf en is tevens bij de winkelketen Hout-Brox verkrijgbaar. De lijn omvat basic T-shirts en poloshirts in frisse kleuren. Het is de bedoeling dat de collectie volgend jaar zomer verder wordt uitgebreid.
Nico Roozen, directeur van Solidaridad (de organisatie achter MADE-BY), zei bij de presentatie: "Het begin van verandering is er. Nu is het tijd om volume te creëren en collecties uit te breiden. Kuyichi gaf vijf jaar geleden de aftrap. Imps & Elfs volgde en nu komt M'Braze met een basics collecties." Tevens zei Roozen dat M'Braze binnenkort aan ieder kledingstuk een code zal gaan meegeven waarmee de consument exact kan achterhalen hoe en door wie het artikel is gemaakt. "Het is namelijk niet alleen noodzakelijk om het productieproces op te schonen, wij moeten het traject ook inzichtelijk maken voor de consument."