Hard franchise werkt het beste
bezig met laden...
De 'hard franchise-formule', waarbij het winkelconcept, het assortiment en de marketing strak geformuleerd zijn, werkt meest effectief. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rabobank waarin het vijf formules met elkaar vergeleek. Vergeleken met overige concepten -zoals inkooporganisaties, filiaalbedrijven, softfranchises en ketenbedrijven- scoorde de hardfranchiseformule het beste.
”Het sterke punt van de franchiseformules is volgens het onderzoek dat ze snel kunnen reageren op veranderingen in onder meer de behoeften van consumenten en opkomende concurrentie. Het bijkomende voordeel van hard franchise ten opzichte van softfranchise is dat het winkelconcept, het assortiment en de marketing strak geformuleerd zijn. Bij een softfranchise formule heeft de ondernemer meer invloed, en dat is niet altijd positief”, verklaart Alain Cracau, Manager Team Arrangementen van Rabobank Corporate Clients: "Organisaties met een veel losser georganiseerde regie hebben meer moeite om in te spelen op de klant van morgen, die minder loyaal lijkt en anders bediend wil worden."
Aan de andere kant heeft de franchiseondernemer ten opzichte van ketenorganisaties het voordeel dat hij lokale marktkennis kan inzetten. Hierdoor kan de klantbediening worden afgestemd op de lokale doelgroep.