• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • IJslandse muts slaat aan

IJslandse muts slaat aan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Een souvenir uit IJsland. Dat is waar het allemaal mee begon voor Niki Cornelissens, de importeur van IJslandse mutsen. Waar haar dochters zich ook vertoonden met die IJslandse folklore, het regende positieve reacties. ”Hier moet ik iets mee doen”, spookte het door Cornelissens' hoofd. Nu, een jaar later, heeft Húfur sem Hlæja ruim vijftig verkooppunten in Nederland en België. De letterlijke vertaling van de merknaam Húfur sem Hlæ¦ja is ˜muts die lacht'. Dat is een toepasselijke naam als je de betreffende mutsen in ogenschouw neemt. De ontwerpen zijn namelijk, zowel qua kleur als wat betreft ontwerp, vrolijk, speels en opvallend. Ze zijn dan ook geïnspireerd op de IJslandse volksverhalen, die bevolkt worden van fantasiefiguren als trollen en elfen. In IJsland staat het merk bekend als een designerlabel en is het voornamelijk populair bij vrouwen van twintig tot en met vijftig. Via deze weg worden de producten ook verkocht aan mannen en kinderen. De kracht van de mutsen schuilt in de kwaliteit. Ze zijn met de hand vervaardigd van zachte merinowol. Goedkoop zijn de mutsen dan ook niet. De prijs ligt tussen de € 19,95 en € 32,50. ”Daar staat tegenover dat de ontwerpen redelijk tijdloos zijn”, verdedigt Cornelissens. ”Ook vanwege het duurzame materiaal, kunnen de mutsen langer mee.” Nederland is het eerste land waarnaar de vrolijke mutsen worden uitgevoerd. De onuitspreekbare IJslandse merknaam is vertaald in het internationaal klinkende happy smiling headwear. Het importeurschap was met enkele telefoontjes geregeld. Lastiger was het, ondanks de positieve reacties tijdens de introductie op de Kleine Fabriek, om Nederlandse retailers te vinden die de mutsen in hun assortiment wilden opnemen. ”De weg naar de vijftig verkooppunten was soms zwaar”, vertelt Cornelissens. Ze was immers een onbekende in modeland met haar een achtergrond in facilitaire zaken en marketing. Toch slaagde ze er in relatief korte tijd in om mensen te overtuigen van de kracht van de vrolijke mutsen. ”Ik hanteer geen minimumaantallen en ik lever uit voorraad, dus retailers kunnen het hele seizoen bijbestellen”, zo somt ze de voordelen op. Ook haar enthousiasme over het product en haar doorzettingsvermogen zullen hebben meegewogen: Ze reisde het hele land door en heeft talloze ochtenden doorgebracht aan de telefoon. Al deze inspanningen hebben nu al gezorgd voor een luxeprobleem: ”Momenteel is het merk vooral vertegenwoordigd in de kindermodebranche”, zegt Cornelissens. ”Ik ben nog op zoek naar een agent die de volwassenenmarkt voor me over kan nemen, want daar heb ik zelf geen tijd meer voor. Ook denk ik erover om de Belgische markt uit handen te geven. Dat is toch iets te ver weg voor mij.”