• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Inkoopcentrum C.A.S.T. maakt in rap tempo een inhaalslag

Inkoopcentrum C.A.S.T. maakt in rap tempo een inhaalslag

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Inkoopcentrum C.A.S.T. in Nieuwegein zet vol in op innovatie. Het productaanbod van schoenen en lederwaren wordt verbreed met fashion, kids, sport en lifestyle. Daarnaast maakt het instituut een digitale inhaalslag, zodat het een relevant en toekomstbestendig platform blijft voor merken om zich zowel tijdelijk als op vaste basis te vestigen.

Vraag en aanbod op een efficiënte manier bij elkaar brengen, dat is de doelstelling van het Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen (C.A.S.T.) in Nieuwegein. Deze missie is sinds de oprichting in 1984 onveranderd gebleven. De combinatie van een gunstige ligging in het centrum van Nederland en de vele merken onder één dak biedt een zeer efficiënte manier van inkopen. “Uit onderzoek blijkt dat dit zowel bij inkopende als verkopende partijen nog altijd als zeer belangrijk wordt ervaren”, vertelt de nieuwe general manager Marijn Verschure. “Tegelijkertijd willen we onszelf blijven vernieuwen om aan te sluiten op het veranderende retaillandschap en de behoeften van winkeliers.”

Kansen en uitdagingen

Verschure nam begin augustus de taken over van Lieke Poppe. De kersverse general manager zit vol met frisse en ondernemende ideeën om C.A.S.T. ook de komende jaren als bruisend inkoopcentrum te behouden en verder uit te bouwen. Dat het uitdagende tijden zijn, steekt hij niet onder stoelen of banken. “De (stenen) retail staat extreem onder druk. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Maar juist nu is het een mooie tijd om samen de schouders eronder te zetten. Het roer moet om.” C.A.S.T. presenteert zich als een modern indoor-inkoopcentrum en heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter. Je vind er 160 showrooms van agenten, distributeurs en merken onder één dak met een internationaal aanbod van meer dan 600 merken.

Breder productaanbod

Om bestaansrecht te behouden zal C.A.S.T. meer activiteiten in de breedte gaan organiseren. “We merken dat inkopers niet meer alleen voor schoenen komen, maar ook voor kleding, accessoires en lifestyleartikelen”, aldus Verschure. “Dat begint nu in de winkelstraat, waar steeds meer diversiteit is ontstaan de afgelopen jaren.” Schoenen blijven het hart van het centrum, aangevuld met merken uit andere productgroepen die daar goed bij aansluiten. Denk aan textielbedrijven met een focus op sport, kids, fashion en lifestyle. Dat de lederwarenafdeling kampt met leegstand, ziet hij dan ook vooral als een kans. “Het biedt de mogelijkheid aan bijvoorbeeld kindermode- of sportmerken om zich daar te clusteren. Het is gunstig om gezamenlijk een plek te creëren waar je een grote groep klanten kunt bedienen. Samenwerking met andere inkoopcentra en beurzen hoort daar ook bij.”

Beurzen en evenementen

C.A.S.T. huisvest niet alleen permanente exposanten, maar organiseert ook beurzen waaraan gastexposanten met interessante collecties deelnemen. “We beschikken over een prachtige ruimte van zo’n 1.500 vierkante meter voor deze evenementen. Sport, Kids, Fashion en Comfort staan in de spotlights tijdens deze dagen. Daarnaast is er nog de grote driedaagse beurs Buy&Bloom die in het teken staat van alle productgroepen en segmenten.” C.A.S.T. beschikt over in-house stylingbureau StijlRetail dat exposanten kan begeleiden om de presentatie naar een hoger niveau te tillen. “We vinden het belangrijk om goed te luisteren naar de merken zelf. Zij hebben volop kennis van wat er hip en trending is en weten precies wat de highlights zijn van het seizoen.”

Digitale inhaalslag

Ook op technologisch vlak wordt er bij C.A.S.T. achter de schermen hard gewerkt om zowel bezoekers als exposanten beter te kunnen bedienen. “We zijn met gerenommeerde partijen in gesprek om te kijken hoe we met bezoekersdata winst kunnen behalen. Natuurlijk kijken we verder dan alleen het fysieke centrum. De website is een verlengstuk van het platform, je vindt er alle informatie met betrekking tot merken, bedrijven en contactpersonen. Daarnaast wordt er een interactieve plattegrond ontwikkelt die het makkelijk maakt om je wegwijs te maken door het centrum. Verschure gaat met veel energie de toekomst tegemoet: “Samen hopen we de branche te blijven inspireren en uiteindelijk natuurlijk ook de consument die de producten koopt.”

Voor een overzicht van de open dagen en evenementen van 2019, kijk op: www.cast.nl/open-dagen-events

Partner Content