Interview: Elie Saab
bezig met laden...
De Libanese ontwerper Elie Saab viert dit jaar zijn eerste lustrum in Parijs. De ontwerper die in 2003 lid werd van de Chambre Syndicale de la Haute Couture, toonde in juli 2003 zijn eerste collectie in de Franse hoofdstad.
Elie Saab werd in 1964 geboren in Beirut. Hij was 6 jaar oud toen jurken begon te tekenen terwijl andere kinderen buiten speelden. In 1982 opende hij een atelier in zijn geboorteplaats. Met zijn avond- en trouwjurken trok Saab direct een groot publiek van bemiddelde vrouwen en prinsessen. In de jaren 90 groeide de bestellingen uit het buitenland, tot Parijs en Zwitserland aan toe.
In 1997 was Saab de eerste buitenlandse designer die lid werd van de Italiaanse Camera della Moda en showde in Rome. Een jaar later lanceerde hij een ready-to-wear collectie in Milaan. Tevens maakt Saab collecties voor het Spaanse bruidsmodemerk Pronovias. In 2002 werd Elie Saab wereldberoemd toen actrice Halle Berry een Oscar in ontvangst nam in een rode jurk van zijn hand.
Anno 2008 heeft Saab nog steeds zijn hoofdkantoor in Beirut en daarnaast kantoren in New York en Parijs. Hij heeft 60 winkels wereldwijd.
FashionUnited: Hoe zou je Elie Saab als merk omschrijven?
Elie Saab: Elegant en vrouwelijk. Ik wil dat draagsters van mijn kleren zich helemaal vrouw voelen en sensueel.
FU: Is het niet ongebruikelijk voor een man in Libanon om modeontwerper te worden? Hoe reageerde familie en vrienden op uw keuze voor deze branche?
ES: Het is niet makkelijk geweest. Het was een lange weg. Toen ik begon waren er nog helemaal geen modeontwerpers in Libanon, alleen kleermakers. Mijn ouders wilden liever dat ik advocaat zou worden of arts. Dat was in hun ogen een meer mannelijk beroep. Maar toen zij zagen dat ik vastbesloten was, hebben zij mij niet tegengehouden. Nu zijn zij heel trots op wat ik heb bereikt.
FU: Is uw thuisland een belangrijke bron van inspiratie?
ES: Libanon is voor mij niet alleen een bron van inspiratie, maar ook een bron van energie. Het is mijn thuis en ik voel mij er goed. De cultuur en het landschap zijn fantastisch. Het weer, het modebewustzijn van de mensen... dat alles maakt de creativiteit in mij wakker.
FU: Dan over het heden; Wat is het belangrijkste thema van de collectie die u onlangs in Parijs heeft gepresenteerd?
ES: Mijn nieuwste collectie heeft een Nederlands tintje. Ik heb mij vooral laten inspireren door het werk van Piet Mondriaan en de geometrische composities van De Stijl. De belangrijkste pijlers van de collectie zijn de kleurblokken en de sculpturale vormgeving.
FU: Welke nieuwe elementen heeft u geïntroduceerd?
ES: De streepdessins en die sculpturale vormgeving zijn nieuw.
FU: Uw signatuur lijkt de afgelopen jaren veranderd. We zien bijvoorbeeld geen oriëntaalse details meer en de stijl lijkt neutraler geworden. Is dat een bewuste keuze geweest?
ES: Stijl verandert met de tijd. Het verandert net als de seizoenen en de modetrends. Ik heb overal ter wereld klanten met heel verschillende wensen en verlangens. Dat alles is van invloed op hoe mijn stijl zich ontwikkelt, maar het signatuur van de ontwerper verandert niet.
FU: Hoe belangrijk is een beroemde klandizie voor een merk?
ES: Heel belangrijk. Met name voor de groei van een merk. Een evenement zoals de Oscaruitreiking wordt wereldwijd gevolgd. Het komt in alle tijdschriften, nieuwsuitzendingen etc. Dat is geweldige publiciteit. Volgens mij zijn dergelijke ‘rode loper'evenementen voor een merk net zo belangrijk als grote modeshows.
FU: Verticaal georganiseerde modebedrijven zoals Inditex en Mango zijn wereldwijd erg succesvol, maar er is ook veel weerstand tegen dit fenomeen van massamode. Wat vindt u daarvan?
ES: Ik sta er helemaal niet negatief tegenover. Ik vind het goed dat dergelijke merken mode voor iedereen toegankelijk hebben gemaakt. Iedereen winkelt Zara of H&M en ze hebben vaak leuke dingen. Ik ben helemaal voor.
FU: Heeft u nieuwe projecten in de planning?
ES: We zijn momenteel met een aantal verschillende projecten bezig. Meer kan ik nu nog niet vertellen.