Kleding is ook leuk, toch? Ja. En toch, als modeprofessional en eindconsument, vind ik het soms lastig.
Ik hou van mode. Minder van de industrie (met name de duistere, niet-duurzame kant), maar ik waardeer mooie producten nog steeds.
Ik koop al jaren minder kleding voor mezelf, deels bewust, deels onbewust. Ik probeer een tijdlozer garderobe te creëren en me minder te laten leiden door trends.
Ik ‘hoef’ niet meer zoveel. Zoals een van mijn beste vriendinnen altijd lachend zegt: het is alles of niets. Naar kantoor ga ik in een minimalistische, chique outfit en met gekrulde haren, maar minstens de helft van de week loop ik in sportkleding, waarin ik ook boodschappen doe, het huishouden run en thuiswerk.
En de dingen die ik koop, is het liefst een duurder kwaliteitsmode-item of tweedehands luxe via bijvoorbeeld Vestiaire Collective. Daarnaast geef ik mijn geld liever uit aan vakanties en uitjes, lekker eten, inrichting en boeken.
Nu geef ik echter meer geld uit aan kleding voor iemand anders, onze zoon van viereneenhalf. Het begon met mooie babykleertjes: van Dilling (mijn favoriet), Konges Sløjd, +1 in the family, Play Up, Lil’ Atelier, Hvid slofjes, een wollen jasje van Engel Natur en de bamboe rompertjes van Hema.
Naarmate hij ouder werd, werd het lastiger. Want met anderhalf jaar had hij ineens een uitgesproken mening over wat hij aan wilde - de appel valt niet ver van de boom, zoals dat heet. Gelukkig zitten we nu meer op een lijn en kan ik wat losser omgaan met de modelooks.
Duurzame consumptie en modieuze kleding: kan dat samengaan?
In mijn werk spreek ik vaak met duurzaamheidsexperts: als je een duurzamere garderobe wilt creëren, moet je vooral gebruiken en verzorgen wat je hebt. Overweeg huren of koop tweedehands en koop niet te veel nieuwe spullen (want de productie van nieuwe kleding heeft de meeste impact op het milieu).
Tegelijkertijd waardeer ik als modeprofessional de zelfstandige retailers die hun brood verdienen met de verkoop van (kinder)kleding. En sommige fabrikanten ook. Zij hebben het niet altijd makkelijk tussen de concurrentie van de fast fashion spelers en de grote concerns.
Een kijkje in zijn kledingkast
Wat hangt er nu precies in de kast van onze zoon?
Schoenen koop ik bij lokale, gespecialiseerde schoenenwinkels: zoals Bremmer in Waddinxveen en Van Keeken in Alphen aan den Rijn. Ondergoed en sokken bij Zeeman en Hema.
In de buurt (het dorp Boskoop) zijn minder interessante fysieke kinderkledingwinkels. In Gouda, een stad op vijftien minuten afstand, heeft Onze Nieuwe Winkel een mooie selectie nieuwe kleding van de bekende kindermerken en is Studio Kiewie een tweedehands kinderkledingwinkel die zich richt op reselling; een interessante plek, al heb ik er nog niets gekocht.
Het grootste gedeelte koop ik online: ik kies bewust en ga voor kwaliteit. Bijvoorbeeld bij het mooie modemerk American Vintage of bekende kinderwebshops zoals Labels for Little Ones, Smallable, Spruit Kids Conceptstore en Wonder for Kids. Ook koop ik weleens bij Omoda, Weidewinkel Van Tilburg en Zalando, met name vanwege het ruime aanbod.
Ik pas kleding graag thuis. Vooral omdat kinderkledingmaten helaas, net als reguliere mode, per merk en soms zelfs per model binnen een collectie verschillen. Broeken zijn het lastigst.
Door schade en schande ben ik wijzer geworden. Zo weet ik nu dat Petit Bateau Frans bijna twee maten kleiner valt dan de Spaanse maatvoering. Adidas, Scotch & Soda, Zara, Bobo Choses en Ralph Lauren vallen vaak (bijna) een maat kleiner, kindermode van H&M en Hema valt normaal of wat groter. Het ene merk hanteert de gangbare maten, zoals 122 en 128, het andere merk rekent met de leeftijd in jaren, zoals vijf jaar en zeven jaar, of zes jaar en acht jaar.
Vinted: leuk, betaalbaar en een beetje verslavend
Tweedehands kinderkleding kopen is ook een favoriet tijdverdrijf.
Via Vinted vind je enorm veel kinderkleding van designermerken zoals Ralph Lauren en Lacoste. Die zijn vooral in Frankrijk en Italië geliefd, waardoor het aanbod groter is dan in Nederlandse winkels. En het mooiste? Ze verkopen die items vaak voor een zacht prijsje.
Ook van bekende namen is het aanbod groot op de ‘modemarktplaats’: Donsje, Bobo Choses, Maed for Mini, Sproet & Sprout, Mini Rodini, Nixnut, Gray Label en Emile et Ida.
Sinds kort verkoop ik ook op Vinted. Maar het geld dat ik verdien, maak ik nauwelijks over naar mijn bankrekening. Ik gebruik het meestal om nieuwe, interessante items te kopen, ook in grotere maten. Door binnen het platform met één klik het verdiende ‘Vinted-saldo’ af te rekenen, voelt het alsof het bijna niets kost; klassieke vrouwenwiskunde, zoals mijn vriend onlangs sarcastisch opmerkte: “Je zou het ook op je bankrekening kunnen storten”.
Op de homepage krijg ik constant nieuwe items aangeraden, afgestemd op mijn smaak en eerdere aankopen. En wie de echte pareltjes of koopjes wil vinden? Die moet regelmatig inloggen om de nieuwste advertenties te bekijken die passen bij zijn opgeslagen zoekopdrachten, die je kunt instellen voor je favoriete merken, in de maat die je nodig hebt; ik heb er een stuk of vijftien.
Voor je het weet, ben je - als je niet oppast - slachtoffer van het zogenaamde *rebound effect*. Dat wil zeggen: tweedehands kopen kan duurzamer zijn, maar leidt soms tot meer consumptie. *De Volkskrant* schreef er in 2021 al over in *Kopen en verkopen op Vinted: ‘Laatst kregen we twaalf pakketjes op één dag. Het is hier elke dag een beetje pakjesavond’* (Evelien van Veen, 10 maart 2021).
Ondanks bewust kiezen, is de conclusie: meer dan nodig
Voor een kind heb je best veel spullen nodig: een zomer- en winterjas, sandalen, sneakers, regenlaarzen en misschien een regenpak, een skipak en snowboots. Zwembroeken, jeans, truien, T-shirts en vesten.
Kleding wordt dagelijks vies en broeken slijten snel door het spelen. Daarnaast moet je ook wat reserve-sets hebben voor in de schooltas, op de crèche en bij oma.
Maar eerlijk is eerlijk, onze zoon zou met minder kleding toe kunnen.
Ik troost me met de gedachte dat merkkleding zijn waarde behoudt en dat het grootste deel van de kleding een tweede leven krijgt, doordat ik het verkoop als het te klein is geworden, of weggeef aan vriendinnen of aan mijn zus voor ons pasgeboren neefje.
De zoektocht naar balans blijft
De zoektocht naar balans blijft. Ik wil bewuster inkopen doen voor mijn zoon. Vooral niet te veel (want ik wil een duurzamere toekomst).
Maar hem aankleden en setjes samenstellen is ook leuk; vooral vind ik het belangrijk dat hij zich prettig voelt in wat hij draagt.
Vanmorgen, toen hij zijn witte schoenen aantrok om naar oma te gaan, zei hij: “Mooi hè mama?”.
“Herken je de spagaat tussen je kind modieus willen kleden en toch bewust willen kiezen voor duurzaamheid?”
Ik vroeg andere modeprofessionals en moeders naar hun koopgedrag en drijfveren rondom kinderkleding:
“Tot op zekere hoogte herken ik je spagaat, maar ik denk dat ik een goede balans heb gevonden”, aldus
modejournalist en schrijfster Natasja Admiraal uit Haarlem. “Ik laat me niet zo leiden door merken of de laatste trends, en koop bewust kleding die mijn dochters (vijf en zeven jaar) echt dragen om te voorkomen dat de helft ongebruikt in de kast blijft hangen. Hun garderobe bestaat voor een groot deel uit tweedehands kleding en geërfde items, aangevuld met basics van Hema en af en toe iets van Zara of Zalando. Vinted gebruik ik bijna nooit. Ik ga liever naar leuke vintage winkels in de buurt, zoals Opa Drop (waar ik laatst mooie zomerjurkjes kocht van duurzame merken als Lil’Atelier, Marlot Paris en Sprout) of Terre des Hommes.”
Haar praktische tip voor moeders die duurzamer willen kopen: “Koop tweedehands in grotere maten, zodat je later duurzaam kunt ‘shoppen’ in je eigen kast”, zegt Admiraal.
Philippine Kaiser, oprichtster van schoenen- en tassenmerk 5PM uit Eindhoven: “Sinds de geboorte van Alix (bijna drie jaar) koop ik het grootste deel van haar kleding bewust. Haar eerste setjes waren handgebreid en vond ik via Vinted. Omdat ik ook de productiekant van de mode-industrie goed ken, ben ik kritisch op merken die zich duurzaam noemen. Het is een heel complex vraagstuk. Waar wordt iets gemaakt? Onder welke omstandigheden? Met welke materialen? Met welke chemicaliën wordt het behandeld? Hoe komt het uiteindelijk hier terecht? Vaak zie ik dat merken één van deze punten aanpakken en zich duurzaam noemen, terwijl het totaalplaatje ontbreekt.”
“Voor mij zit duurzaamheid vooral in kwaliteit. Kleding die lang meegaat, die doorgegeven of doorverkocht kan worden. Op Vinted koop ik niet massaal in, maar kies ik gericht items uit van merken waarvan ik weet dat ze goed blijven, ook na veelvuldig wassen. De kleding van Alix koop ik het liefst van Nederlandse merken zoals Sproet&Sprout. Ondergoed en pyjama’s koop ik bij Hema. Vroeger kocht ik weleens wat bij grote ketens, maar ik merkte dat de kleuren snel vaal werden. Daar ben ik inmiddels wel klaar mee”, aldus Kaiser.
Mijn collega en senior redacteur van FashionUnited Frankrijk, Julia Garel, uit Utrecht, geeft aan geen spanning te voelen tussen stijl en duurzaamheid.
“Ik voel me eigenlijk niet aangetrokken tot het kopen van merkkleding voor mijn dochter van een jaar. Ik schat dat ik maar vijf procent van haar garderobe nieuw heb gekocht, alleen de dingen die echt nodig waren. De rest, zo’n vijfennegentig procent, bestaat uit gekregen items of tweedehands vondsten uit fysieke winkels. Voor mezelf vind ik het leuk om op Vinted naar dat ene unieke mode-item te zoeken, maar kinderkleding koop ik daar eigenlijk nooit.”
Foto: Vinted. Credits: eigendom van Vinted
Illustratie online shopping/pakketjes. Credits: eigendom van PostNL
Zeeman sokken ter illustratie (hier is de Happy Feet sokkencollectie van Zeeman te zien). Credits: eigendom van Zeeman (via GanbarooPRPR op 10 januari 2025)
Hema winkel kind. Credits: eigendom van Hema (download via persafdeling op Hema website)
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in een andere taal op het internationale FashionUnited-netwerk en vervolgens vertaald naar het Nederlands met behulp van een AI-vertaaltool.
FashionUnited heeft AI-tools geïmplementeerd om de vertaling van artikelen tussen onze platforms te stroomlijnen, aangezien we een wereldwijd netwerk van journalisten hebben die actief zijn in meer dan dertig markten en business intelligence en de nieuwste content leveren in negen talen.
Dit stelt onze journalisten in staat om meer tijd te besteden aan onderzoek en het schrijven van originele artikelen.
Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden altijd beoordeeld en geredigeerd door een menselijke redacteur vóór publicatie. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, kun je ons een e-mail sturen op info@fashionunited.com
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.