• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kleding kopen van street style foto's en Instagram screenshots kan met deze nieuwe app

Kleding kopen van street style foto's en Instagram screenshots kan met deze nieuwe app

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Een nieuwe app die werkt met artificial intelligence (AI) zal de levens van veel retailers en consumenten een stuk makkelijker maken. Browzinn werd afgelopen week gelanceerd in Londen en brengt sociaal netwerken, e-commerce en affiliate marketing samen.

Gebruikers kunnen foto’s nemen van outfits die hen inspireren: of dat nu op straat is, of een screenshot van Instagram. Vervolgens laat de app zien waar ieder item wordt verkocht. Indien geen precieze match is gevonden, worden vergelijkbare opties voorgesteld. De app verwijst bovendien niet alleen naar webwinkels maar ook naar fysieke winkels. In een persbericht heeft het bedrijf laten weten dat op het platform momenteel al meer dan 2 miljoen items van 10.000 verschillende merken te vinden zijn, en dat het streven is om daar wekelijks nog eens 200.000 items aan toe te voegen.

Een ander optie die de app biedt, is dat gebruikers foto’s kunnen uploaden van hun eigen outfits om deze te delen met vrienden. Iedere keer dat iemand een item via de app aanschaft, ontvangt de uploader van de foto een commissie. De hoogte van de commissie varieert per merk en loopt uiteen van 4 tot 35 procent. Op die manier is iedere gebruiker van Browzzin een zogenaamde ‘’digital influencer’’ die hiermee geld kan verdienen.

”We willen iedereen die houdt van mode in staat stellen om zijn of haar stijl te delen en een social salary te verdienen. Tegelijkertijd kan iemand Browzzin ook gebruiken om zelf geïnspireerd te raken door anderen en hun verdiensten uit te geven aan mode-items,” laat Harry Markl, medeoprichter van de app, in een e-mail weten aan FashionUnited. Markl is tevens managing director voor de regio Azië bij L Catterton, de investeringsmaatschappij die de Groupe Arnault en LVMH Moët Hennessy tot haar oprichters mag rekenen. In een persbericht meldt Browzzin dat het financiële steun krijgt van senior directieleden van LVMH.

Behalve de commissies, hoeven merken niets te betalen om op Browzzin te worden genoemd. Pas wanneer een aankoop wordt gedaan, hoeven zij hier iets voor te betalen. De app ontvangt een percentage van de commissie van gebruikers, maar om de lancering te vieren, geldt dit niet voor de eerste 1.000 downloaders van de app die dus 100 rprocent van de commissie ontvangen. Betalingen vinden plaats via Paypal, en later zal ook de blockchain technologie worden toegevoegd. Commissies gelden momenteel als de enige bron van inkomsten voor de app - althans, voor nu. “Onze focus ligt nu op het bouwen van een geweldige ervaring voor onze gebruikers,” zegt Markl.

Nieuwe app Browzzin biedt ‘’shop the look’’ en gaat competitie aan met Pinterest en Instagram

Markl verklaart dat het samenbrengen van deze trends (influencer marketing, AI in e-commerce, social media en affiliate marketing) in één app het gevolg is van jarenlange ervaring in de industrie. “Ons doel is om een ecosysteem te stichten waarvan alle aandeelhouders profijt hebben. Het heeft ons twee jaar gekost om Browzzin te ontwikkelen tot waar het nu is.”

Maar zal deze nieuwe app de felle competitie aankunnen met gevestigde techreuzen als Instagram en Pinterest? Beiden willen graag meer verdienen aan gebruikers die hun platform gebruiken om mode-inspiratie op te doen. Deze week voegde Instagram subtiel enkele betaalmogelijkheden aan de app toe, beschikbaar voor een geselecteerd aantal partners. Zo kunnen Instagrammers bijvoorbeeld reserveringen maken bij restaurants, salons of hotels en is ook ‘’shop the look’’ mogelijk.

Pinterest lanceerde een jaar geleden Lens: een optie die ook vergelijkbare producten en ideeën voorstelt op basis van foto’s die een gebruiker heeft gemaakt. Dit sociale netwerk heeft ook een ‘’Shop the Look’’ optie, waarin ieder kledingstuk of accessoire is voorzien van een bolletje. Wanneer op dit bolletje wordt geklikt, krijgen gebruikers de optie het item in kwestie aan te schaffen of wordt een vergelijkbaar product getoond. Momenteel is deze optie alleen beschikbaar voor gevestigde digital influencers.

Volgens Markl is de exclusieve focus op de mode niche wat Browzzin onderscheidt van andere digitale platformen: “Browzzin is een sociaal en commercieel platform met één focus: mode. Mode is alles waar we in geïnteresseerd zijn.” Op die manier hoopt het bedrijf een betrokken en loyaal publiek aan te trekken dat tot meer conversies leidt. Daarnaast is hun partnerschap met fysieke winkels een ander uniek kenmerk, omdat de app haar gebruikers zo ‘’tien keer meer variatie’’ kan bieden. Markl benadrukt dat consumenten die een winkel binnenstappen meer kans hebben om ook daadwerkelijk een aankoop te doen, wat verklaart waarom is besloten de ‘’offline wereld’’ niet buiten beschouwing te laten.

Momenteel is Browzzin alleen beschikbaar voor iOS, maar in de komende drie tot vijf maanden wordt gewerkt aan een versie voor Android. Het bedrijf richt haar pijlen daarnaast op een lancering in Azië die binnenkort zal moeten plaatsvinden, en het uiteindelijke doel is om de grootste modecatalogus ter wereld te worden.

Foto: Browzzin

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

AI
APP
Artificial Intelligence
Browzzin
Influencer Marketing
Instagram
Pinterest
Shop the look