• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kledingimport uit Duitsland stijgt licht

Kledingimport uit Duitsland stijgt licht

Door FashionUnited

27 jul. 2004

Nederlanders lopen vooral in Duitse kleding. In 2003 verkochten onze Oosterburen voor ruim €1,1 miljard aan kleding aan Nederland. Duitsland heeft daarmee een marktaandeel van bijna 20% van de totale kledinginvoer. Er was hier bovendien sprake van een stijging van 2%. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week heeft gepubliceerd.

Over het gehele jaar 2003 is in Nederland minder kleding ingevoerd, dan het jaar ervoor. Er werd in totaal voor €5,8 miljard aan kleding geïmporteerd, dit is 1% minder dan in 2002. Daarvan was zo'n €2,5 miljard afkomstig uit de landen van de EU. Azië is goed voor €2 miljard en €1,3 miljard komt uit de rest van de wereld. Hoewel de waarde van de invoer uit Azië met 4% afnam, zag China zijn kledingexport aan Nederland met 8% stijgen. Verliezers waren Hongkong en Indonesië. Ook goed verging het Turkije. Het land verkocht in 2003 voor €580 miljoen aan kleding aan Nederland, een groei van 14% ten opzichte van het voorgaande jaar.

In De Telegraaf zegt Han Bekke dat de terugloop van kledinginvoer het gevolg is van de tegenvallende kledingverkopen in 2003 en in de eerste helft van dit jaar. "De collecties van dit jaar zijn vorig jaar al ingekocht. De situatie was toen al niet rooskleurig en dan wordt er voorzichtig ingekocht." De Modint-directeur voegt daaraan toe dat Duitsland weliswaar op papier de grootste leverancier is, maar dat niet alle Duitse kleding er werkelijk gemaakt wordt. Net als Nederlandse kledingfabrikanten besteden Duitse leveranciers de productie uit aan lagelonenlanden. China is hierbij veruit de belangrijkste leverancier, gevolgd door Turkije en Oost-Europese landen.

De Nederlandse kledingfabrikanten zagen vorig jaar hun export met 7% stijgen. Belangrijkste exportmarkten blijven Duitsland en België, maar ook relatief nieuwe markten als Italië (vooral kinderkleding), Spanje en Frankrijk laten belangrijke groei zien.