• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Koopverslaving groeit

Koopverslaving groeit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Koopverslaving is de laatste jaren steeds meer in een stroomversnelling geraakt. Deze welvaartsziekte kent in Nederland vermoedelijk miljoenen slachtoffers. Er zijn vier soorten koopverslaafden die weer naar sekse verdeeld kunnen worden. Vrouwen kopen voornamelijk artikelen om het thuis gezellig te maken, terwijl mannen vooral werkgerelateerde goederenaanschaffen. De eerste groep van verslaafden is de funshopper. Deze groep ziet het winkelen vooral als een leuk tijdverdrijf. De koopjesjager wil zoveel mogelijk aanbiedingen scoren. Als derde groep kan de troostkoper aangewezen worden. Deze verslaafde probeert een negatief zelfbeeld te verzachten door het kopen van producten. Ten slotte heb je nog de dwangkoper, voor wie kopen een obsessie geworden is. Volgens psychotherapeute Karsten ligt de schuld van koopverslaving bij de consument zelf. Maar reclamemakers en retail kunnen wel een oplossing aandragen. Retailers nemen nu maar in kleine mate verantwoording, omdat er geen band meer is tussen verkoper en koper. Karsten denkt dat het kopen via internet de koopverslaving in de nabije toekomst alleen maar aan zal wakkeren.