Laura Ashley weer winstgevend
bezig met laden...
Mode- en interieurspecialist Laura Ashley is dankzij een forse omzet in de eerste helft weer winstgevend geworden. Het verbeterde resultaat was het gevolg van verdere kostenreducties en grote vraag naar het assortiment van de Britse keten. De brutowinst steeg in de eerste zes maanden tot 29 juli naar £30 miljoen (€44,6 miljoen), vergeleken met een verlies van £0,2 miljoen gedurende dezelfde periode vorig jaar. De omzet van winkels in Groot-Brittanië die langer dan een jaar open waren steeg in de 31 weken tot 2 september met 13,1 procent; in de eerste 24 weken steeg deze omzet met 14,3 procent, vergeleken met een zwakke omzet vorig jaar. "Ondanks het moeilijke retailklimaat in Groot-Brittanië geloven wij dat ons herstel zich zal voortzetten, ondersteund door een solide operationele efficiëntie," zei voorzitter Lilian Tan in een persbericht. Het bedrijf verwacht ook dat de winstgroei zal aanhouden. Aandelen stegen 6,38 procent in reactie op het nieuws.
Tan vertelde Reuters dat de mode- en meubeldivisies leed aan de gevolgen van zware prijsconcurrentie. "(Maar) we geloven dat ons productassortiment, ondanks deze moeizame retailcondities, veerkrachtig genoeg blijft," zei ze. Ook vertelde ze dat het bedrijf gedurende de komende 12 maanden maximaal 20 winkels zal openen als onderdeel van het herstel van het Laura Ashley portfolio. Deze openingen zullen ook uit verhuizingen en sluitingen voortkomen. Het bedrijf telt momenteel 178 winkels in Groot-Brittanië. Vorig jaar werden acht winkels gesloten en zes nieuwe geopend.
Laura Ashley zei ook dat het bezig was met de optimalisatie van de efficiëntie door meer producten uit Azië en Oost-Europa te halen. Ook zei het dat populaire kledingontwerpen zoals het Tropische Hibiscus dessin zeer goed verkochten. Tan zei dat de retailer dit seizoen ook zakelijke kleding bij het assortiment had gevoegd, in de hoop daarmee meer consumenten aan te spreken.