• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lululemon verkoopt geen silhouetten maar gevoelens, waaronder Naked

Lululemon verkoopt geen silhouetten maar gevoelens, waaronder Naked

Door Yasmine Esser

2 sep. 2015

Mode

Yogamerk Lululemon gaat de manier waarop het bedrijf yogakleding verkoopt veranderen. Het bedrijf prijs geen stijlen of silhouetten meer aan, maar pasvormen, of zoals Lululemon het zelf noemt: sensations. Consumenten kunnen kiezen voor emoties als Relaxed, Hugged of Tight. En dat één van de nieuw pasvormen Naked heet - denk aan het drama met de doorschijnende broeken - maakt volgens het bedrijf helemaal niet uit.

Sinds deze maand heeft Lululemon een zogenaamde pant wall waar consumenten eenvoudig hun emoties kunnen kiezen. "Onze consumenten hebben nu de keuze hoe ze zich willen voelen," zegt Antionia Iamartino, hoofdontwerper bij Lululemon, tegen Yahoo Style.

Lululemon deed onderzoek met klanten en professionele atleten. Daarna bedacht het ontwerpteam de exacte hoeveelheid compressie die nodig was om een geschikte fysiologische impact te hebben op de prestaties van het lichaam.

Volgens de design director heeft het merk vervolgens een link gelegd met sportpsychologie. "Als je je snel en sterk voelt of juist naakt, dan voel je je fantastisch en kun je beter presteren," meent Iamartino.

Lululemon noemt nieuwe lijn Naked

In 2013 raakte Lululemon in opspraak vanwege doorschijnende yogabroeken. De kledingstukken werden uit de handel genomen en het bedrijf zag flink wat geld in rook op gaan. Dat één van de nieuwe stijlen nu Naked heet, lijkt een ironische verwijzing naar het verleden. Maar Iamartino zegt van niet. En ze maakt zich ook geen zorgen. "Het gaat echt om een ervaring en als we de stijl een andere naam hadden gegeven dan zou dat niet juist zijn. We zijn erg zelfverzekerd over de naamkeuze en ook over de kwaliteit," zegt ze.

Lululemon wil camel toe voorkomen

De nieuwe strategie is niet alles. Lululemon werkte ook aan de kwaliteit van de collecties wat resulteerde in enkele aanpassingen. Zo hebben de broeken een laser-cut zoom, zodat de broek niet oprolt bij de enkel. En nog een opmerkelijke aanpassing: de broeken van Lululemon hebben nu een naadloze voorkant, om een camel toe te voorkomen.