Luxe lifestyle winkels: Een brilliant concept
bezig met laden...
De detailhandel kent sinds enige tijd het begrip van de concept/lifestyle winkel. In de meest toonaangevende Europese steden bevinden zich deze mecca's van stijl en trends. Ze bieden de ervaren shopaholic de meest begerenswaardige artikelen op het gebied van mode, cosmetica, kunst, technologie en design. Tijd om een blik te werpen op de meest spraakmakende winkels.
We leven in een tijdperk waarin de drukte van het dagelijkse leven soms overweldigend is. Hectische banen en ontelbare sociale verplichtingen dragen bij aan de opgejaagde sfeer die op straat bijna tastbaar is. Mensen hebben haast. Mobiele telefoons staan nooit uit. Op de weg rijdt het verkeer, voor het gevoel, altijd te langzaam. De oudere generatie begrijpt er niets van. Wat is het toch met de jonge mensen van tegenwoordig? Alles moet gisteren al zijn gebeurd. De eisen van onze samenleving nemen toe, en dus ook de eisen van de consument. Daarom is het concept van de luxueuze lifestyle winkel zo populair geworden.
Lifestyle is een manier van leven, en wij zoeken allemaal naar de optimale levenstijl. Een aantal commercieel-ingestelde winkels hebben op dit verlangen ingespeeld door de exclusieve lifestyle-, oftewel conceptwinkel, te introduceren. Een concept winkel is een omgeving waarin mode, kunst, fotografie, interieurartikelen, design en technologie geïntegreerd worden. Toonaangevende Europese steden zoals Londen, Parijs en Milaan kennen befaamde lifestyle/concept winkels, waaronder Harvey Nichols in Londen, Colette in Parijs en 10 Corso Como in Milaan. Reisgidsen en glossies prijzen deze winkels aan, en het winkelend publiek wordt door talloze websites en tijdschriften geadviseerd bovengenoemde winkels te bezoeken. Al is het maar om er een kijkje te nemen. Een bezoek aan een van deze winkels is namelijk een ware belevenis, zo schrijven de gidsen.
Op Knightsbridge, in hartje Londen, staat het inmiddels wereldberoemde Harvey Nichols. Een groot vierkant gebouw dat onderdak biedt aan een uitgebreid assortiment van hippe merken, restaurants, juice bar, deli en kapperszaak. Maar Harvey Nic's is meer dan een exclusief warenhuis; het is een echte luxe lifestyle winkel. Ondanks haar vijf verdiepingen heeft Harvey Nichol's de uitstraling van een boetiek. Een boetiek waar alles verkrijgbaar is, maar niet massaal en onpersoonlijk gepresenteerd. De producten zijn exclusief en "du moment". Een groot deel van het assortiment is alleen bij Harvey Nichol's verkrijgbaar. Daar is natuurlijk ook een prijskaartje aan verbonden, maar veel shoppers hebben dat wel over een stukje exclusiviteit.
De über-hippe conceptwinkel Colette bestaat uit drie etages en is gevestigd aan de zeer exclusieve rue Saint-Honoré in Parijs. De locatie, die vroeger een drogist huisvestte, werd zeven jaar geleden door de Franse architect Arnaud Montigny omgetoverd tot een trend- en modeparadijs. Het minimalistische gebouw heeft voor ieder wat wils, met een collectie hypermoderne technische hebbedingen, exclusieve cosmetica merken zoals het Amerikaanse Kiehl's en het Franse Francois Nars, sportkleding, ready-to-wear van Yves Saint Laurent maar ook van nieuwe ontwerpers en zelfs een waterbar in het souterrain. Alles op het gebied van trends en lifestyle is er te koop en wordt op een zeer eigentijdse manier gepresenteerd. De charme van Colette is dat de collectie blijvend vernieuwend is, waardoor men er niet op uitgekeken raakt.
Ook Milaan kent een dergelijke winkel. 10 Corso Como (naam van de winkel en tevens het adres) staat hoog aangeschreven bij de Milanesen als een luiklekkerland van exclusieve merken en producten, en de hotspot om elkaar te treffen. De bedoeling van eigenaresse Carla Sozzani, voormalig Vogue redactrice, was een tijdschrift om te toveren in een winkel, waar de bladzijden de rekken werden en de lezers de klanten. Zij deed inspiratie op in Marokkaanse souks, en ook de oorspronkelijke lifestyle/concept winkel uit de jaren zeventig, het Londense Biba, was een belangrijk voorbeeld. 10 Corso Como is rondom een prachtige oude binnenplaats gebouwd en combineert hippe merken zoals Balenciaga, een aparte kunstgalerie, de 'Galleria Sozzani', een afdeling met designboeken, een café en een restaurant. Veel van de mode en trends die men in de Vogue Italia tegenkomt, is in de winkel verkrijgbaar. Geen wonder, aangezien de zus van Carla al tien jaar hoofdredactrice van Vogue Italia is. De winkel werd in 1991 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot een begrip. 10 Corso Como staat voor stijl, exclusiviteit en moderniteit. Zelfs het logo, dat door de echtgenoot van Carla werd ontworpen, is hip: een zwart-wit primitief dessin dat herinnert aan de kunst van de Maori van Nieuw Zeeland.
Soortgelijke winkels zijn ook in andere Europese steden te vinden, waaronder Asplunds in Stockholm, Vincon in Barcelona en Quartier 206 in Berlijn. Nederland blijft helaas achter. Liberty's of Londen, de huidige eigenaar van het Metz & Co. op de Keizersgracht in Amsterdam, heeft geprobeerd de winkel nieuw leven in te blazen. Metz pretendeert tegewoordig te kunnen wedijveren met Colette en de Conran Shop, maar de uitstraling van de winkel blijft - mijns inziens - nog te degelijk. Pogingen de winkel te moderniseren zijn kleinschalig en daarom onvoldoende effectief. De schoenenafdeling komt met merken als Marc Jacobs wel aardig in de buurt van een winkel als Colette, maar de accessoires en kledingafdeling blijven achterlopen. Concept/lifestyle winkels zijn er tenslotte om de zinnen te prikkelen en het koopgedrag te stimuleren. Bovendien zijn ze spraakmakend, hetgeen Metz & Co nog niet is gelukt.
De winkel Spoiled in de Leidsestraat in Amsterdam tracht het publiek op een aparte manier te trekken. Bij binnentreden van de winkel komt men in een kapperszaak terecht, maar achterin en op de eerste verdieping bevindt zich een assortiment van sport-en vrijetijdskleding. Dit concept is geheel nieuw in Nederland en daarom stimulerend voor de detailhandel en voor het publiek. Hoe meer de consument wordt blootgesteld aan de mogelijkheden buiten Nederland, met name de conceptwinkels die langzaam maar zeker terrein winnen, des te hoger de verwachtingen van de Nederlandse consument. De Nederlandse consument is, vooral in de randstad, zowieso veeleisender geworden. Niet voor niets opende de Bijenkorf in oktober van dit jaar Nederland's grootste lingerie-afdeling. Het geheel is modern en zeer aantrekkelijk gepresenteerd, met goede verlichting en een breed assortiment van merken, waaronder het luxe merk La Perla. Het project is groots aangepakt. Zo weet de Bijenkorf de aandacht van de consument weer naar zich toe te trekken.
Een echte luxe concept/lifestyle winkel bestaat echter nog niet in ons landje. Maar de hoeveelheid glossies op het gebied van mode, lifestyle en trends (vooral uit het buitenland) die momenteel uit de grond wordt gestampt demonstreert dat er duidelijk een markt is voor state-of-the-art trends en mode. Dus is er een markt voor concept/lifestyle winkels.