• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Luxemerken nemen productieketens in eigen beheer en geven vaardigheden door

Luxemerken nemen productieketens in eigen beheer en geven vaardigheden door

Door Don-Alvin Adegeest

23 nov. 2018

Mode

Luxemerken nemen meer en meer hun productieketens in eigen beheer, om duurzaamheid en creativiteit te garanderen en om risico’s te verminderen. Want bestaat er een betere manier om te zorgen dat collecties op tijd geleverd worden dan de produceren fabriek zelf in beheer te nemen?

En het zijn niet alleen productiefaciliteiten waar ontwerpers in investeren. Toen Victoria Beckham haar gelijknamige merk in Londen lanceerde met investeringen van Simon Fuller’s XIX Management, breidde ze al snel haar team uit met interne patroon snijders en naaisters. Deze banen worden meestal uitbesteed aan fabrieken.

Door het ontwerpteam en het ontwikkelingsproces onder één dak te hebben, kunnen ontwerpers flexibeler zijn en investeren in de ontwikkeling van sample collecties. Voor het maken van prototypes zijn vaak meerdere hulpstukken en gereedschappen nodig. Werk uitbesteden aan, vaak in het buitenland gevestigde, bedrijven is niet meer nodig, waardoor vaardigheden en creativiteit dicht bij huis blijven.

Het gevaar is, wanneer vaardigheden en creativiteit niet worden doorgegeven, dat deze kwaliteiten verloren gaan. Luxelabel Brioni opende in 1985 in Italië een kleermaker school om ervoor te zorgen dat vaardigheden van de vergrijzende naaisters werden doorgegeven aan volgende generaties.

Chanel kocht in 2016 vier zijdeproducenten in Frankrijk, waardoor het huis voor het maken, weven en bedrukken van garens kon blijven vertrouwen op high-end specialisten. “Met deze investeringen bevestigt Chanel opnieuw zijn toewijding aan duurzaamheid in een high-quality segment op de lange termijn en aan het waarborgen van de levensduur van de Franse zijdeweverij,” zei Bruno Pavlovsky, president van Chanel Fashion, in een verklaring.

Prada redde in 2013 een Franse leerlooierij van de ondergang door deze in beheer te nemen. Het bedrijf staat bekend om zijn specialisme in lamsvacht en plongé-leer, welke beide belangrijke leersoorten zijn in Prada’s collecties.

Het beheer van productieketens maakt plaats voor grotere marges

Franck Depal, een expert op het gebied van verticale integratie en professor aan IFM - een modeschool in Parijs - vertelde aan de New York Times: “Als je het merendeel van je productieketen in eigendom hebt, krijg je bij elke stap marges, en uiteindelijk creëert dat big business”.

In 2013 kocht Kering één van Frankrijks meest gerenommeerde leerlooierijen, genaamd France Coco. Het is een in Normandië gevestigde looierij, gespecialiseerd in het inkopen, looien en verwerken van krokodillenhuiden.

Door duurzaamheid in de gehele productieketen te verwerken en doelen te stellen voor zijn duurzaamheidsstrategie in 2025, heeft Kering behoorlijke resultaten geboekt. Het belangrijkste is dat het bedrijf “streeft naar zakelijke benaderingen en oplossingen voor de productieketen die bijdragen aan het herstel van natuurlijk kapitaal, de bescherming van biodiversiteit ondersteunen, gezondheid en veiligheid aanpakken door gevaarlijke chemicaliën te elimineren en te voldoen aan de hoogste normen voor dierenwelzijn”.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Foto: Richard Tannery, Brioni tailoring school

CHANEL
Kering
PRADA