Lyon strijdt om toppositie
bezig met laden...
Afgelopen weekend werden in Lyon de Lyon Mode City en Interfilière lingerie- en stoffenbeurzen druk bezocht. Het wemelde van de Franse en buitenlandse pers en inkopers, en in de wandelgangen klonk het bekende geluid van orders die geschreven werden en van contacten die werden gelegd. Toch klonk ook de vertwijfeling over het opvallende ontbreken van een aantal prominenten merken, waaronder Aubade en Chantelle. Cécile Jubin, productmanager voor organisator Eurovet's internationale divisie, wuifde de zorgen weg. "De industrie is druk bezig met consolidatie, waardoor het aantal onafhankelijke detaillisten afneemt. Daarom gaat Aubade zijn eigen winkels openen en is de begroting voorlopig voor dit initiatief gereserveerd. Deelname aan een vakbeurs kost veel geld en bedrijven moeten een weloverwogen beslissing nemen over waar ze aan zullen deelnemen," verklaarde zij. "Ondertussen heeft Chantelle te kennen gegeven dat het als lingeriespecialist liever in Parijs staat, waar de concentratie minder op badmode is gericht. Voorts is hun begroting nu, met meer campagnes in de glossies, gericht op de consument en niet zozeer meer op vakgenoten. Dit wil niet zeggen dat beide merken niet in februari op de beurs in Parijs aanwezig zullen zijn." Een andere zorg voor Eurovet is de kwestie van de data van de beurzen. Grote retailers zoals warenhuizen hebben, in verband met inkopen, liever dat de beurzen in juli plaatsvinden, terwijl de kleinere detaillisten dan juist met de uitverkoop zitten en van die resultaten afhankelijk zijn. "Het is onmogelijk om iedereen tevreden te houden maar we werken aan een oplossing," zei Marie-Laure Bellon-Homps, de nieuwe algemeen directeur van Eurovet. Volgens Jubin worstelt de organisatie al twee jaar met deze kwestie. De grootste "dreiging" voor beide beurzen en voor de Franse lingerieproductie rond Lyon is China. Gedurende een persconferentie die door een aantal belangrijke namen binnen Eurovet, de Franse lingeriebranche en gezaghebbenden in het Rhone-Alpes gebied werd gehouden draaide het al snel om de waarborging van Lyon Mode City en Interfilière's toppositie in de branche. Bellon-Homps zei dat Eurovet hieraan werkt door een dynamische sfeer op de beurzen te creëren. "We hebben trainingen en trendforums georganiseerd en, voor het eerst, een zomerfeest dat zich uitstekend leent voor netwerken." Het zomerfeest was inderdaad een laaiend succes. "We mogen niet vergeten dat we hier in Lyon dicht bij de bron zitten, waardoor de trends naadloos naar de producenten kunnen worden vertaald. Daardoor hebben we een voorsprong." De burgemeester van Lyon, Gerard Col lomb, zei ook dat er een tramlijn zou worden aangelegd om de beurslocatie en Lyon met elkaar te verbinden. Lucien Deveaux, voorzitter van l'UIT (l'Union des industries textiles), noemde Eurovet's lingeriebeurs in Shanghai. "Het geeft ons de gelegenheid het gebied en de markt beter te leren kennen," zei hij. "Om marktleider te blijven moeten we daar zijn waar het gebeurt."