• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Magische spiegel bij Raffles

Magische spiegel bij Raffles

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De intelligente spiegel. Dat is het nieuwste snufje in retailland. Deze spiegel is uitgerust met RFID-chiplezer en LCD-scherm en dient om het aankoopgedrag van klanten te beïnvloeden. Dames- en herenmodezaak Raffles in Bussum heeft de primeur. Daar werd de eerste 'magic mirror' van Nederland donderdag in gebruik genomen.

De spiegel is zo'n twee meter hoog heeft donker glas en een aluminium lijst. Om te illustreren hoe de spiegel werkt, haalt bedenker Frank Dekker van Acquility een plaatje langs de spiegel en op het glas verschijnt een commercieel filmpje van een kledingmerk. "Door RFID-chips te verwerken in de labels van kleding, kun je de klant relevante informatie geven," legt hij uit. "Bijvoorbeeld over de overige producten die de winkel van dit merk in het assortiment heeft, dingen die er leuk bij staan of over de achtergrond van het merk. Zo wordt winkelen een intensievere ervaring."

De ontwikkelaars -Winxor Nixdorf, Unisoft en Acquility - hebben de spiegel getest in Spanje, Engeland en Amerika en daar reageerden klanten enthousiast. "Ze vonden het leuk omdat het nieuw was en omdat de spiegel relevante informatie gaf", aldus Dekker.

Maar daar wringt dan ook de schoen, want hoe kan een retailer ervoor zorgen dat de spiegel meer is dan een interactieve reclamezuil? ”Het is weliswaar voor winkeliers mogelijk om de informatie middels een contentmanagementsysteem zelf in te voeren, maar dat is wel een activiteit die veel extra inspanning vraagt. Waarschijnlijker is het dan ook dat die informatie deels verzorgd wordt door andere partijen”, zegt René van Regenmortel, directeur van Unisoft. "Dat zijn bijvoorbeeld de merken die de spiegel kunnen gebruiken in hun flagshipstores of die bij hun afnemers willen plaatsen, maar ook voor grote verticalen of inkooporganisaties valt het te realiseren."