• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modetrends op retour

Modetrends op retour

Door FashionUnited

1 aug. 2005

Speciaal voor het 'Revival' thema van dit nummer besloten wij op de redactie een poll te houden via onze website. Ons doel was te weten te komen welke trends geliefd zijn bij onze lezers en welke zij nooit meer terug willen zien. De resultaten waren zeer uiteenlopend en de passie waarmee vaak gereageerd werd was zowel geestig als typerend voor hoe belangrijk mode voor ons blijkt te zijn.

Nooit meer!

Er zijn van die trends waarvan we altijd al hebben gegruweld. Natuurlijk hebben we er wel aan meegedaan, want wat moet je anders beginnen als de modemedia je wijsmaakt dat ballonrokken en fietsbroekjes helemaal je van het zijn? Mijns inziens hadden sommige modeartikelen nooit hun intrede mogen doen. Hierbij denk ik aan de zojuist genoemde ballonrokken en fietsbroekjes, aan beenwarmers, MC-Hammer broeken en stonewashed denim. Van dat laatste ril ik vooral als het een combinatie spijkerbroek en jack betreft. Zo hebben we allemaal ons eigen lijstje mode no-no's. Daarom leek het ons op de redactie wel interessant om erachter te komen wat onze lezers vonden.

De eerste vraag van de poll was rechtdoorzee: ”Welke trend wil je nooit meer terug zien?” We hadden nooit een eenduidig antwoord verwacht maar het scala van gruweltrends dat onze lezers nooit meer willen meemaken bleek wel erg uitgebreid te zijn. Wat kan volgens hen echt niet meer? Harembroeken, plateauzolen, tattookettingen, tuinbroeken, broeken waarvan de pijpen onderaan nauw toelopen, schoenen met vierkante neuzen en Uggs waren maar een aantal van de boosdoeners. De zogenaamde wortelbroeken en leggings werden door meerdere genoemd als uit den boze. De jaren tachtig stonden ook hoog op de lijst van een aantal deelneemsters.

Maar wat hebben deze artikelen allemaal met elkaar te maken? Want een duidelijke lijn valt hier zeker te ontdekken. Het zijn kledingstukken die niet flatteren. Wij worden er niet mooier van en zeker niet vrouwelijker. Denk aan Uggs waarin de benen eindigen in wollige stompjes. Erger nog is de combinatie minirok 'door een van onze lezeressen naar Siberie verbannen' met Uggs. Niemand is daar ooit mooier op geworden. Benen worden er niet langer of slanker van en de meeste ervaren consumenten hebben inmiddels allang door wat hen staat.

Blijvertjes

Wij hebben onze lezeressen ook gevraagd wat hun lievelingstrends van de afgelopen tien jaar zijn. Weer liepen de antwoorden zeer uiteen. Lang leve het individualisme! Broek in de laars gedragen was een vermelding waard. Ook wijde, zwierige rokken, colberts, vintage jeans, de skate look, hippie chic, jaren 50 chic, wijde pijpen en de punk look werden aangeprezen. Natuurlijk was er een deelneemster die vond dat colberts ”Écht niet meer kunnen”, terwijl de ander er juist zo gelukkig mee is, maar verschil moet er zijn. Waar het merendeel het meest tevreden mee is zijn de broeken met wijde pijpen, ofwel bootleg broeken. Universeel de meest flatteuze broeken ooit voortgekomen uit de ontwerpstudio's, dat mag duidelijk zijn.

Als de consument het voor het zeggen had zou er van een eenduidige trend geen sprake meer zijn. Vrouwen zijn op zoek naar hun eigen look waar zij zich prettig bij voelen en waarmee zij het beste tot hun recht komen. Dit seizoen was de gipsy trend overal te zien. Boerenrokken en losse topjes van chiffon of flinter dun katoen vulden de schappen en op straat struikelden we over de lange rokken, slippers en sandalen en katoenen tunieken. Na een seizoen ermee dood te zijn gegooid was ruim veertig procent van de participanten de hippie chic look beu. Het merendeel is echter nog steeds enthousiast en eigenlijk is dit helemaal niet verrassend. Nederland staat bij buitenlanders bekend als een liberaal land. Nederlanders worden gezien als ontspannen, vriendelijk en tolerant. De hippiementaliteit past helemaal in dit plaatje. Deze is soepel en vrij. Zo ook de kleding. Alles zit los en comfortabel. De rokken onthullen kleine foutjes en de tunieken doen dat ook. Wat willen we nog meer?

In antwoord op de vraag welk modetijdperk de lezeressen het liefst nu zouden willen beleven, zei 35 procent de jaren 60 en 70 te willen meemaken. Twintig procent koos voor de jaren 20 - het Charleston tijdperk met de zwierige rokken en lage tailles - en 15 procent zou de jaren 50 nog een kans willen geven. Onder de overige deelneemsters koos een enkeling voor de Renaissance, de jaren 40 en de toekomst. Eén deelneemster verkoos het heden boven alle andere mogelijkheden, ”omdat het hedendaagse modetijdperk het tijdperk is waarin alles gedragen kan worden; de jaren 50, 60, 70 en 80.” Het klopt inderdaad dat wij tegenwoordig alle kanten op kunnen wat de mode betreft, hoewel het silhouet vaak nog door grote ontwerpers wordt bepaald.

Wat vrouwen willen

Hoewel de trends voor dit najaar al zijn bepaald vroegen wij de lezeressen toch aan te geven welke trends zij het liefst in de winkels zien als de zomer ten einde is. Sommigen waren zeer specifiek. Een van de deelneemster verlangde naar nepbont. Een ander zag graag 'truttige mode met jaquardruitjes' weer terugkeren, terwijl weer een andere deelneemster hoopte op de terugkeer van broeken met een hogere taille. Wat duidelijk naar voren kwam in de verschillende antwoorden was de algemene behoefte er vrouwelijker uit te zien. ”Meer rokken en jurkjes” werd genoemd, ”korsetten” en ”barbie lookalike” passeerden ook de revu. Eén deelneemster draaide er niet omheen; haar suggestie was 'vrouwelijk mode'. Waar moeten we daarbij aan denken? Inderdaad, rokken en jurken, korsetten en een silhouet dat de vrouwelijke vormen accentueert.

De meeste modebewuste vrouwen zijn ontvankelijk voor de nieuwste trends die door ontwerpers en modebladen worden onthaald als onmisbaar voor dat seizoen. Ik kan me herinneren dat de Mukluks vorig seizoen voor het eerst in de schijnwerpers kwamen te staan. De vormeloze eskimolaarzen, voorzien van een bontrand en pompoms, leken het tegenovergestelde van modieus net als hun voorgangers, de Uggs. Maar de bladen stonden vol met beelden van celebrity's als Kate Moss en Kate Hudson die de laarzen in hun vrije tijd droegen. En ineens begonnen ze hier en daar te verschijnen. Inmiddels staan de Mukluks al in diverse Nederlandse winkels klaar voor koude dagen en ongetwijfeld zal er een Mukluk-rage ontstaan. Ik moest er vorig jaar al aan geloven, toen ik gretig eBay afwerkte om een paar exclusieve Eskimolaarsjes te bemachtigen. Hieruit mag blijken dat vrouwen die van mode houden nooit helemaal immuun zijn voor nieuwe trends, hoe vreemd of onaantrekkelijk zij ook mogen zijn. En onze deelneemsters kunnen hierover meepraten. Tenslotte heeft 80 procent van hen mee gedaan aan een trend. Sommigen moesten zelfs toegeven dat zij er slaafs in meegingen, terwijl maar twee sterke individualisten de kuddementaliteit wisten te vermijden. ”Ik ben altijd mezelf gebleven. Mensen deden mij juist altijd na. Dat haat ik! Dan moet ik steeds weer wat nieuws verzinnen,” zei een heuse trendsetter.

Gemiddeld gaven de deelneemsters €440 uit aan mode per seizoen, per trend. Sommigen werden door hun budget beperkt, maar de behoefte naar meer schemerde vaak door. Ook werd de kast nog geplunderd om stukken van oude trends op retour weer op te sporen, mocht de meest recente trend dat dicteren.

Kunst van het combineren

Anno 2005 verlangt de consument naar vrijheid en verwacht meer van de winkelervaring. In de supermarkten worden we geconfronteerd met een overdaad aan opties, maar ook in de non-food sector kunnen we tegenwoordig naar hartelust winkelen, want alles is verkrijgbaar. De mode-industrie weet ook dat niet iedereen hetzelfde is. De modebladen zetten per seizoen een aantal trends uiteen. Daaruit kan men kiezen. Toevallig viel de gipsy look dit jaar goed in de smaak, en kochten detaillisten het grootscheeps in. Voor hetzelfde geld had het de Safari of de Marine look kunnen zijn die de hoofdprijs won, maar zij moesten dit seizoen tevreden zijn met de runner-up positie in de moderace. De truc is om de consument veel variëteit te bieden, zodat hij of zij de verschillende trends naar eigen inzien kan combineren en zo een eigen look kan creëren.

Onze poll heeft weer duidelijk laten zien dat geen twee mensen hetzelfde zijn. Iedereen heeft verschillende behoeftes en verlangens. Een look kan even leuk zijn, maar er is vaak behoefte aan afwisseling. Daarom zou het zo fijn zijn als winkels op deze behoefte zouden in spelen door een grote variëteit aan trends en looks per seizoen te bieden. Zo hoeven we die klacht. ”Het is altijd hetzelfde!” niet meer te horen of te roepen.