• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuw merk Affaso ‘fungeert als curator handgemaakte Afrikaanse prints’

Nieuw merk Affaso ‘fungeert als curator handgemaakte Afrikaanse prints’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |PRIMEUR

Een nieuw merk maakt vandaag zijn debuut op de markt. Affaso is opgericht door een stel prominenten uit de modewereld met onder andere executives van Nike, Mexx, Laura Ashley en voormalig Vlisco-directeur Hans Ouwendijk. Het resultaat is een merk met oude Afrikaanse prints op hoogwaardig katoen overhemden. “Ik heb ze zelf al een aantal weken aan en krijg veel complimenten,” vertelt Ouwendijk tijdens een telefonisch interview met FashionUnited.

Een merk met Afrikaanse prints. Dat doet een belletje rinkelen in de Nederlandse modebranche: Afriek. Hoe wil het merk zich gaan differentiëren? “We vergelijken ons niet met een individueel merk, maar we zijn anders door de unieke prints en de superieure fit en kwaliteit,” zo vertelt managing director Ouwendijk. Voor de overhemden gebruikt het merk namelijk oude Afrikaanse prints die uit archieven komen. De oudste print stamt uit 1820. “We sluiten niet uit dat we ooit zelf prints gaan maken, maar waarom zou je dat doen als er al zoveel mooie zijn. De verhalen achter deze prints zijn nog steeds relevant voor de wereld van nu.”

Tekst loopt verder onder foto.

Nieuw op de markt: Herenmodemerk Affaso

Het idee voor Affaso ontstond een jaar geleden door een combinatie van factoren. Op dat moment was een team aan het werk in Afrika en stootte op de designs waar een hoop verhalen achter schuil gaan. “Deze waren nauwelijks wereldwijd bekend en zeker niet wereldwijd te koop,” aldus Ouwendijk. “We dachten: Hoe kunnen we dit erfgoed omzetten in een goed product dat overal beschikbaar kan zijn?” Het resultaat zijn overhemden van hoogwaardig katoen waar de oude prints door middel van speciale printtechnieken op aangebracht zijn. De oude techniek van wax-prints waarbij 22 handelingen nodig zijn, komt wordt vervangen door de printtechniek. “Het past in de trend. Saaie monotone overhemden worden kleurrijk. Ook in de mannenmode wordt steeds meer een statement gemaakt.”

Welke consument ziet het merk in de overhemden lopen? “In eerste instantie zijn we gestart met een herenoverhemd, maar dames vinden het nu ook al erg leuk. Maar we zijn op zoek naar de consument die niet in de grijze massa wil horen. Die privé en zakelijk uitgesproken zijn en zich willen onderscheiden.” Met de uitgesproken prints die Affaso voert is dat ook goed voor te stellen. Een kleurrijk overhemd gaat voor 129,95 euro over de toonbank.

Tekst loopt verder onder foto.

Op dit moment zijn er acht verschillende prints beschikbaar, maar de komende tijd wil het merk elke paar weken nieuwe prints introduceren. “We hebben een aantal opties en die hebben we nu met het herenshirt neergezet. Maar de prints lenen zich ook voor dameskleding, accessoires en zelfs zwemkleding.” Het bedrijf laat zich leiden door de wil van de consument. “We gaan waar de consument ons leidt. Dit geldt ook voor de landen waarin we zullen verkopen.” Naast Europa noemt Ouwendijk ook Amerika en Afrika. “We willen het niet als massaproduct in de markt zetten. We kijken welke keten of structuur in een land het beste is voor het product. We hebben dus ook geen concrete aantallen van verkooppunten die we willen bereiken.”

Beeld: Affaso

affaso
Hans Ouwendijk
Herenmode
Mannenmode