• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Op welke kosten kan worden bespaard?

Op welke kosten kan worden bespaard?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Een winkel beginnen is ook financieel een hele onderneming. Daarom is het belangrijk dat de investering efficiënt wordt ingezet. Een collectie moet worden ingekocht, want zonder verkoop geen omzet. Maar valt er niet wat af te dingen?

Het zelfstandig ondernemerschap wordt door de individuele winkeleigenaar soms wel erg strikt opgevat. Maar niet altijd is het nodig om alleen te werken. Samenwerken, zelfs met concurrenten kan lonend zijn. Kortingen op inkoop, logistiek en publiciteit zijn eerder te bewerkstelligen wanneer het om grotere hoeveelheden gaat. Ondernemers met dezelfde labels in de winkel kunnen heel goed een gezamenlijke brochure laten drukken. En probeer ook de leveranciers hun financiële steentje bij te laten dragen. En wat te denken van gratis beeldmateriaal om de collectie in de winkel te ondersteunen? Een drietal organisaties geeft enkele ideeën voor besparingen op het budget.

De personeelskosten en de huisvestingkosten zijn de grootste kostenposten in de exploitatie en daarom belangrijk om in de gaten te houden. Daarnaast moet de initiële investering natuurlijk wel terugverdiend kunnen worden. Rob van Drunen, senior organisatieadviseur en productmanager Marketing Carla Valkema van retailorganisatie Euretco zetten een aantal tips op een rijtje.

"Een goede voorbereiding is het halve werk," vindt Van Drunen. "Doe een vestigingsplaatsonderzoek, kijk of de locatie die je gekozen hebt past binnen je ondernemingsplan. Zo niet, kijk dan verder. Als je iets gevonden hebt, ga dan onderhandelen over de huur. Wie weet is het aantrekkelijk om een kaal pand te huren, waarin je dan zelf de pantry en de verwarming in aanlegt. Dit is een eenmalige investering, terwijl een hoge huur steeds terugkomt." "Wie weet geeft de gemeente wel subsidie op het buitenwerk indien daarmee het straatbeeld wordt verbeterd," vult Van Drunen aan. "Dit scheelt allicht, zeker in de aankleding voor de pui." "Beperk het aantal merken in de winkel. Dit betekent dat je van één merk meer af kunt nemen en dat maakt dat je een sterkere onderhandelingspositie hebt bij de leverancier. Je kunt onderhandelen over joint promotions, extra marge, omruilgarantie, maar ook over reclamemateriaal. Overweeg daarnaast om private label in het assortiment op te nemen," zegt Valkema, "deze geven meer marge."

 

"Het is een kostenplaatje waar je niet zo snel aan denkt: schoonmaakkosten. Als er goede afspraken gemaakt zijn met het personeel, hoef je die vrijwel niet uit te besteden. In de stille uurtjes wil het personeel dat best wel doen. Ook voor hen is het fijn in een schone winkel te werken. Bovendien is het onaantrekkelijk als de medewerkers in de winkel met de armen over elkaar staan." Gerard van Wijk is bedrijfsadviseur bij Fedac Accountants en Adviseurs en in die functie vaak betrokken bij leden van retailorganisatie Intres.

Ook vindt hij een flexibele invulling van personeelsuren een must. "Zorg als ondernemer dat je zelf ook zoveel mogelijk in de winkel bent. Uit vergelijkingen blijkt vaak, dat de hoofdvestiging het beter doet dan het filiaal. Niet dat het personeel in het filiaal niet goed is, maar onder 'het oog van de meester' wordt net een tandje extra bij gezet."

"Wat wel eens vergeten wordt, zijn de kosten van de accountant. Als je alles netjes geordend en goed voorbereid aanlevert, voorkom je dat jouw account jouw chaos in orde moet maken. Dat scheelt aanzienlijk in het aantal uren, dat jouw accountant aan je factureert."

"En doe die dure auto nog liever vandaag dan morgen de deur uit. Kies geen statussymbool, maar stem je aankoop af op de behoefte aan vervoer."

Tenslotte: "Retail is detail. Let op de kleintjes. Het is een gezegde uit de kruideniershoek, maar nog steeds van toepassing, " besluit Van Wijk.

Bedrijfsadviseur Hans Oudshoorn van Mitex vindt dat iedere ondernemer goed moet weten waarin hij afwijkt van de buren. Inzage in Mitex' 'kengetallen' geeft de mogelijkheid kosten, zoals personeelskosten, met elkaar te vergelijken.

"Ook is het zaak van de ondernemer zijn inkoopbudget af te stemmen op de verkoopdoelstelling en rekening te houden met de margeontwikkeling en de doorverkoop tijdens het seizoen," zegt Oudshoorn. "Wanneer tachtig procent van de inkoop op deze manier goed is onderbouwd, blijft er twintig procent van het budget over voor extra aankopen."

Inkooporganisaties Euretco en Intres en brancheorganisatie Mitex bieden op verschillende gebieden service en ondersteuning en geven ondernemers gelegenheid tot samenwerking.