• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Prijzenregen voor beste winkelketens

Prijzenregen voor beste winkelketens

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Consumenten hechten veel waarde aan deskundig en vriendelijk winkelpersoneel. Dat blijkt uit het consumentenonderzoek dat ten grondslag ligt aan de vijfde editie van de verkiezing voor beste winkelketen van het jaar. De prijzen werden maandag uitgereikt in de Amsterdamse woonmall Villa Arena. In totaal waren er 26 prijzen te vergeven. In de modebranche viel Hema in de prijzen: de oerhollandse winkelketen streefde in de categorie Baby & Kind H&M en Villa Happ voorbij. M&S kwam als winnaar uit de bus in de categorie Damesmode en liet daarmee Miss Etam en Didi achter zich. In de categorie Herenmode versloeg Jack & Jones de ketens WE en de Bijenkorf. Hunkemöller mocht de prijs in de categorie Lingerie en Ondermode in ontvangst nemen en Siebel ging naar huis als beste winkelketen in de categorie Juwelier en Bijouterie. Ziengs werd de beste schoenenketen en Runnersworld de beste sportwinkel. De prijzen werden toegekend op basis van een groot consumentenonderzoek van Onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy in opdracht van de Stichting Retail Jaarprijs. Daarvoor ondervroeg Q&A meer dan 380.000 consumenten naar hun favoriete winkelketen. Omdat het bureau ook hun grootste ergernissen en verbeterpunten in kaart bracht, zijn de uitkomsten ook bruikbaar als graadmeter van hoe consumenten de retailsector beoordelen. Uit het onderzoek bleek dat ondeskundig personeel de grootste ergernis van mensen is. Ook lange rijen bij de kassa kunnen consumenten niet waarderen. Klanten blijken vooral gecharmeerd van een glimlach en goed advies. Het belangrijkste verbeterpunt is volgens consumenten de mogelijkheid om te bestellen via internet. De prijs voor Beste Winkelketen van Nederland werd in 2003 voor de eerste keer uitgereikt. Met ingang van dit jaar maakt de publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland deel uit van de Stichting Retail Jaarprijs, waarvan de prijzen in oktober werden uitgereikt. De juryprijs voor de Beste Winkelketen ging toen naar Selexyz. Door het samengaan is er nu één publieksprijs voor de Beste Winkelketen van Nederland. De publieksprijs -die werd gesponsord door PaySquare, Eijsink, Corio, NetwerkVSP, Elsevier Retail en De Telegraaf- ging dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer naar Ikea. In de uiteindelijke top honderd was M&S op de vijftiende positie een van de sterkste stijgers en sportwinkel Runnersworld was met zijn derde plaats de hoogste nieuwe binnenkomer.