• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • RND toont optimisme

RND toont optimisme

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De Raad Nederlandse Detailhandel is optimistisch over 2007. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de organisatie vandaag overhandigt aan de minister van Financiën, Wouter Bos. De raad spreekt de verwachting uit dat de omzet en werkgelegenheid verder zullen aantrekken en dat de rol van internet binnen de detailhandel zal toenemen.

Ook roemde het jaarverslag de omzetresultaten van 2006. In dat jaar zette de detailhandel in totaal 5,4 procent meer om dan het jaar daarvoor. Het omzetvolume nam toe met 4,6 procent. De organisatie betitelt het afgelopen jaar als 'een kentering in de omzetontwikkeling in de detailhandel', omdat de omzet voor het eerst sinds drie jaar steeg en omdat het omzetniveau voor het eerst weer boven het niveau van 2002 uitkwam. In totaal bedroeg de omzet bijna €76 miljard, inclusief circa €10 miljard btw. Dezelfde resultaten werd in februari al gepresenteerd door het CBS. Volgens deze cijfers werden de hoogste omzetstijgingen geboekt in winkels van woninginrichtingartikelen en consumentenelektronica. Winkels in bovenkleding deden in november de beste zaken. Toen lag de omzet in vergelijking met dezelfde maand in het jaar ervoor 9,8 procent hoger.

De toenemende rol van internet baseert de organisatie op de uitkomsten van de Multi Channel Monitor 2006. Daaruit blijkt dat van de 10,3 miljoen actieve internetters 95 procent internet gebruikt als oriëntatiekanaal bij het kopen van producten en diensten in winkels. Daarmee is het aantal gegroeid van 8,8 miljoen naar 9,4 miljoen. De conclusie van dat onderzoek luidt dat dat internet een onmisbare informatiebron bij winkelen is geworden. Volgens de RND kan dat leiden tot minder kijken en meer kopen in de winkels.