Showroom nu al populair
bezig met laden...
Showroom slaat aan bij de branche. Na krap een maand werven, heeft de nieuwe middensegmentbeurs al veertig inschrijvingen binnen voor de eerste editie in januari 2007. Volgens woordvoerster Simga van Nimwegen blijkt uit de grote hoeveelheid inschrijvingen duidelijk dat er grote behoefte is aan een nieuwe beurs voor het middensegment. "We horen steeds dat men blij is met het nieuwe initiatief. 'Eindelijk gebeurt er eens iets' is een veelgehoorde kreet. Standhouders zijn blij dat er achter Showroom een grote organisatie zit, die ervaring heeft met het organiseren van beurzen" Scepsis is er ook. Over de datum, bijvoorbeeld, die een week later valt dan de populaire Modefabriek. Maar volgens Van Nimwegen is het noodzakelijk om de beurzen gescheiden te houden om te voorkomen dat Showroom wordt gezien als een extra hal bij de Modefabriek. Showroom wordt gehouden in de Amstelhal van de Rai, die een oppervlakte van 10.000 m2 beslaat. Het is de bedoeling dat de hal voor tweederde zal bestaan uit uniforme stands en een derde eigen standbouw. Tot nu toe zijn er vooral veel inschrijvingen met eigen bouw. De merken komen wel een beetje bij elkaar in de buurt te staan, maar het is niet de bedoeling om de beurs op te delen in verschillende segmenten. "We willen geen aparte dameshoek of jeanscorner. Het is de bedoeling dat labels uit de dames, heren, schoenen en accessoires één geheel vormen." Welke merken er op de beurs vertegenwoordigd zijn, wil Van Nimwegen nog niet loslaten. "We willen dat mensen zich inschrijven wegens het concept en niet omdat andere merken er ook al staan," verklaart ze. De andere middensegmentsbeurs, Label Expo, kan volgens WFC-directeur Tino Exposito ook al rekenen op 35 belangstellende standhouders: "Daarvan heeft een groot deel al ingetekend. Verder hebben we 3800 m2 aan showrooms die op zondag open zijn," zegt hij. De afgelopen editie van LabelExpo was minder druk dan voorgaande edities. Exposito vraagt zich dan ook openlijk af of Nederland niet te klein is voor twee middensegmentsbeurzen in zo'n korte periode: "Het zou misschien interessanter zijn om de krachten te bundelen." Toch maakt hij zich nog geen zorgen over de toekomst van zijn beurs. "We bekijken het positief. Een extra beurs betekent dat er meer aandacht is voor Nederlandse retailers. Ze hoeven niet meer naar het buitenland voor het volledige aanbod."