• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: 13 must-reads van de maand september

Terugblik: 13 must-reads van de maand september

Door Blanca Heise

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

FashionUnited heeft dertien lezenswaardige artikelen van de maand September op een rij gezet.

1. Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

“Ik ben geen modemeisje en ik heb geen modewinkel,” zegt Judith ter Haar beslist. Toch is de onderneemster bijna veertig jaar in de modebranche actief. Sinds 1988 runt zij Jones; een high end winkel in Arnhem. Jones is een curated store, zegt Ter Haar en bij haar inkoop laat zij zich niet leiden door trends. “Ik koop geen collecties in, ik koop m’n eigen beeld in. Dat gaat niet zomaar, daar moet je voor vechten. Tevreden met m’n inkoop ben ik nooit. Ik heb altijd een verlanglijst achter de hand.”

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

2. #LtdNmbrs: ‘Uitgesproken, maar tegelijkertijd houdbaar’

De Route 66, een verlaten autogarage en een oud, stoffig T-shirt. Dat zijn de inspiratiebronnen voor het nieuwe modemerk #LtdNmbrs (Limited Numbers), dat uitsluitend shirts voor heren brengt. Oprichters Jeffrey Sterken en Jan Schrijver, beiden afkomstig van het Nederlandse modelabel Gsus, willen er met #LtdNmbrs zijn voor mannen die zich graag onderscheiden.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

3. Perfecte pasvorm: Fit studio bij Meesteropleiding Coupeur

“Alles wat hier gebeurt maakt deel uit van de wereld van kleermakers. Dit is waar mensen komen om hun ware potentieel te ontdekken of de vaardigheden waarover zij al beschikken te verbeteren,” verklaart Nannet van der Kleijn, bestuurslid van de Meesteropleiding Coupeur in Amsterdam. Het is opvallend stil in de uitgestrekte gangen en ateliers van de enorme school, gehuisvest in Amsterdam West. Maar deze stilte is gebruikelijke, aldus Van der Kleijn, want de aanwezigen delen allen een gemeenschappelijke passie: de best mogelijke kleermaker te worden.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

4. Textiel toxiciteit: Wat er in je kleding schuilt

Zo’n 2,5 procent van het akkerland op de wereld is beplant met katoen, dat op zijn beurt ongeveer 25 procent van de wereldwijde hoeveelheid pesticiden verbruikt. Dit is een feit dat ons niet onverschillig laat, maar onthult eerder het grote aantal giftige chemicaliën dat dagelijks wordt gebruikt om de katoenen textielproducten en kledingstukken te produceren.

Lees meer: FashionUnited / Alicia Carrasco Rozas

5. UCWHY: Designerlooks tegen betaalbare prijzen

Op de vijfde verdieping van Cristofori aan de Prinsengracht in Amsterdam is de kleine concertzaal veranderd in een bloemenveld. “Mooi he, we hebben wat vrolijkheid en kleur meegebracht,” zegt modeontwerper Wim Bruynooghe van het prille Belgische damesmodelabel UCWHY (spreek uit You see why, red.) dat deze maand de tweede collectie, die voor zomer 2018, aan de Nederlandse pers presenteert.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

6. Mode in het bloed: familiebedrijf Van den Assem Schoenen

Schoenenzaak Van den Assem, een waar begrip in Rotterdam, tikt dit jaar alweer de 107 jaar aan. Aan het hoofd van het familiebedrijf staat de derde generatie, Berry van den Assem. In deze serie neemt FashionUnited familiebedrijven in de mode onder de loep, met dit keer Van den Assem Schoenen.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

7. Het probleem van New York Fashion Week

New York Fashion Week zit in een identiteitscrisis en die crisis duurt al geruime tijd. Met een rommelig schema en het vertrek van de meest interessante ontwerpers naar Europa (Thom Browne, Proenza Schouler, Rodarte, om maar een paar te noemen) is het internationale inkoopseizoen vorige week in the big apple wat onsamenhangend van start gegaan.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

8. Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”

“Binnen vijf jaar willen we het meest gewaardeerde Nederlandse ondergoedmerk in Europa zijn,” vertelt Ten Cate directeur Jeroen van Douveren. De ambities zijn hoog, maar volgens van Douveren ‘mag dat ook wel.’ Om hun doel te bereiken is Ten Cate het imago aan het afstoffen en introduceert het een nieuw Ten Cate.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

9. SoGoodToWear: de herleving van de kasjmier industrie in Nepal

SoGoodToWear is niet een standaard modemerk. Het Nederlandse merk biedt luxueuze kasjmier basics aan, maar alleen het best mogelijke kledingstuk maken op de best mogelijke manier is niet genoeg voor oprichters Fons en Jacqui Burger. Het duo is een nieuw initiatief gestart met de focus op de verduurzaming van de productie om op deze manier echte verandering in de industrie te weeg te brengen.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

10. Kijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart Visser

Mart Visser viert zijn 25 jaar als couturier en kunstenaar met een tentoonstelling van zijn werk en conceptstore. In hartje Amsterdam, in het oude bankpand The Artesia aan de Herengracht toont hij zijn perfecte samenkomen van couture, pret-á-porter en kunst.

Lees meer: FashionUnited / Blanca Heise

11. De evolutie van het stewardessen uniform: "Fashion in de Air"

Vanaf 23 September is in de Kunsthal Rotterdam de tentoonstelling “Cabin Crew. Fashion in the Air” te zien. Voor deze tentoonstelling heeft KLM purser Cliff Muskiet zijn verzameling stewardessen uniformen vrijgegeven. FashionUnited geeft een overzicht van de evolutie van het stewardessen uniform, inclusief de meest spectaculaire uniformen van de afgelopen eeuw.

Lees meer: FashionUnited / Blanca Heise

12. Nieuwe eigenaar McGregor: Wie is Rens van de Schoor?

Hij moet nog 40 worden, maar de oud ING-bankier Rens van de Schoor heeft in twee jaar tijd een aantal iconen van de Nederlandse moderetail van de vergetelheid gered. Ondanks de malaise in de retailbranche gelooft Van de Schoor in een toekomst voor winkelketens en dat mensen van winkelen houden. Baksteen en online moeten volgens hem naadloos in elkaar overgaan. Van de Schoors modecarrière in vogelvlucht.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

13. Kijken: De eerste monobrand winkel van Goosecraft

Het Nederlandse lederwaren merk Goosecraft heeft zijn eerste monobrand winkel geopend. De winkel is te vinden in de Pijp in Amsterdam, aan de Gerard Doustraat 78.

Lees meer: FashionUnited / Blanca Heise

Homepage beeld: FashionUnited.

Terugblik