• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: 9 artikelen over mannenmode die je gelezen moet hebben

Terugblik: 9 artikelen over mannenmode die je gelezen moet hebben

Door Joanna Mania

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

FashionUnited heeft negen lezenswaardige artikelen over mannenmode op een rij gezet.

1. Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Het Amerikaanse maatpakkenbedrijf My Suit heeft dinsdag een winkel geopend in Amsterdam. De nieuwe zaak aan het Leidseplein is de eerste overzeese stap van het bedrijf. Waarom Amsterdam?

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

2. KHRKTR: ‘Het aanbod was nog niet te vinden bij één merk’

Casual, maar toch formeel. Het nieuwe mannenmodemerk KHRKTR (Kharakter) bevindt zich qua segment tussen retailers als Oger en Scotch & Soda in. Daarmee bieden oprichters Stefan Compeer en Melvin Spaargaren een oplossing voor de werkende man die zijn pak tegenwoordig liever links laat liggen. Die kan nu, zo stellen Compeer en Spaargaren, nergens terecht voor een complete, niet te formele werkoutfit. FashionUnited sprak de mannen over hun nieuwe label.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

3. Milaan Fashion Week Men: een dag in het leven van een inkoper

De staking van de luchtverkeersleiding op de laatste dag van Pitti Uomo, stuurde het geplande vertrek van modemensen in de war, maar gelukkig nam ik de trein naar Milaan voor fashion week zonder veel vertraging...

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

4. Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Gosha Rubchinskiy

De Russische mannenmode ontwerper Gosha Rubchinskiy staat vandaag de dag bekend om het herdefiniëren van wereldwijde culturele ideëen. Afkomstig uit de periferie, gebruikte hij zijn achtergrond door de jaren heen om een nieuwe subcultuur te creëren. Daarmee heeft hij de afgelopen jaren een rechtmatige plaats gekregen tussen streetwear-grootmachten als Supreme en Palace. Nu werkt hij samen met grote namen Stephen Jones, Adidas en Burberry.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

5. Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Virgil Abloh van Off-White

Mannenmode ontwerper Virgil Abloh neemt geen blad voor de mond. Zijn achtergrond in verschillende subculturen is vaak de inspiratie voor zijn collecties, maar liever nog gebruikt hij mode om sterke politieke statements te maken.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

6. Tijdlijn – Hoe Suitsupply de pakkenwereld op zijn kop zet

Suitsupply is een eigenzinnig merk met een sterke internationale groei. FashionUnited dook in de archieven en gidst je langs de belangrijkste momenten uit de geschiedenis van het modebedrijf. Van het pioniersbegin via de spraakmakende campagnes tot de wereldwijde expansie.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

7. Drie jonge mannenmodemerken om in de gaten te houden

De vrouwelijke modewereld is traditioneel gezien groter dan die van de mannen, maar het lijkt er tegenwoordig op dat er steeds meer aandacht is voor herenmode. Of het nu gaat om alternatieven voor formele werkkleding, duurzame slow-fashion mannencollecties of kledingstukken die statements maken. FashionUnited zet drie jonge mannenmodelabels om in de gaten te houden, op een rij.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

8. Only for Men: “We willen niet de grootste zijn, maar de meest spraakmakende”

Afgelopen maart haalde Only for Men het nieuws met de aankondiging dat de winkels alleen nog maar voor mannen toegankelijk zouden zijn. Een dag later onthulde het bedrijf dat het een campagnestunt was, maar het zorgde wel dat ieders blik weer gericht was op de mannenmode retailer. In het kader van mannenmode sprak FashionUnited met oprichter Piet Feenstra over het bedrijf, spraakmakend zijn en het winkelgedrag van mannen.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

9. Hoe de mannentas floreert als modeaccessoire

Terwijl vrouwen al geruime tijd van de luxe en glamour van handtassen kunnen genieten, werd de keus voor mannen beperkt tot aktetassen en messenger bags (een tas die over één schouder gedragen wordt, red.). Een paar jaar geleden besloten luxe modebedrijven hun aanbod van lederen goederen uit te breiden en dat bekenede een keerpunt: de man bag werd geboren.

Lees meer: FashionUnited / Kristopher Fraser

En een bonus: Mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Paul Helbers

Jarenlang was Paul Helbers in de top van de herenmodeindustrie te vinden. De 47-jarige Rotterdamse designer werkte onder andere als ontwerper voor Louis Vuitton en Martin Margiela. Vorig jaar nam hij een stap terug en begon hij voor zichzelf met zijn eigen mannenmodelijn ‘Helbers’. Lees hoe hij uitgroeide van consultant tot ontwerper bij grote modehuizen en hoe het debuut van zijn eigen kledinglijn is ontvangen.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

Homepage foto: Richard James showroom @ Pitti Uomo '92

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Mannenmode
Terugblik