• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: FashionUnited's 16 beste artikelen uit 2016

Terugblik: FashionUnited's 16 beste artikelen uit 2016

Door Esmee Blaazer

28 dec. 2016

Mode

Nu 2016 er bijna op zit, is het tijd voor een terugblik. FashionUnited heeft 16 lezenswaardige artikelen uit 2016 op een rij gezet.

1. Retail-therapie: Horrorverhalen uit de retail

Iedere verkoper heeft er weleens mee te maken: klanten die je het leven zuur maken. Natuurlijk zijn er dagen dat alles goed afloopt en zelfs de meest moeilijke klant toch met zijn aanwinst de deur uitloopt en de commissie het allemaal waard was. Maar die dagen zijn de uitzondering op de regel.Vriendelijk en beleefd blijven als je in de retail of in de klantenservice werkt kan soms een uitdaging zijn, maar het levert ook grappige verhalen op. FashionUnited heeft een aantal anecdotes verzameld die gebaseerd zijn op echte situaties met klanten.

Lees meer: FashionUnited / Barbara Russ

Illustratie: Studio Iva (IGM: studio_iva)

2. Waarom goedkope bruidsmode een trend is

Dit jaar komen retailers in grote getale met bruidscollecties, veelal tegen een stuk florissantere prijzen; in plaats van een halfjaar salaris kom je nu prima weg met een bruidsjurk tot 500 euro. De Nederlandse hype begon in februari met een unieke stunt van Zeeman. De budgetketen lanceerde namelijk een bruidsjurk voor 29,99 euro.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Foto: Asos

3. Kan Primania het ontbreken van een webshop compenseren?

Terwijl veel grote moderetailers een deel van hun succes toeschrijven aan hun e-commerce afdeling, is er een speler die ook zonder webshop succesvol is: Primark. Ondanks dat Primark geen webwinkel heeft, zet het bedrijf wel sterk in op online zichtbaarheid met een sociale strategie die onder liefhebbers van het merk bekend staat als ‘Primania’. Door volgers op dit online platform en op sociale media als Facebook en Instagram aan te spreken, kan Primark zijn merk online promoten aan een groot publiek. Maar is deze strategie effectiever dan het hebben van een webwinkel? Of zou Primark beter af zijn wanneer het de wereld van de e-commerce zou binnenstappen? FashionUnited heeft het onderzocht.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Foto: Primark website

4. Een maand later: hoe gaat het met de labels die debuteerden op Amsterdam Fashion Week?

In de aanloop naar Amsterdam Fashion Week sprak FashionUnited met de oprichters van de debuterende labels Tess van Zalinge, Lola + Lou, Anbasja Blanken en Kaho To. Elke ontwerper had zijn of haar redenen om op de modeweek te showen, en ook de verwachtingen die zij hadden voorafgaand aan hun show waren verschillend. Inmiddels is Amsterdam Fashion Week een ruime maand geleden, en is het tijd voor een terugblik. Hoe kijken de vier debutanten terug op Fashion Week, en heeft de modeweek hen daadwerkelijk dichter bij hun doel gebracht?

Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans

Foto: Team Peter Stigter

5. Denim Innovatie: Vijf bijzondere talenten

Voor wie gelooft dat modetrends in golven komen, is de huidige denimtrend 'een tsunami'. Er komt geen eind aan en denim is een blijvertje. Jeans zijn eigenlijk nooit 'uit de mode' maar veranderen wel steeds van uiterlijk. FashionUnited presenteert: De meest innovatieve denim makers van dit moment.

Lees meer: FashionUnited / Barbara Russ

6. Zo speel je als moderetailer in op Pokémon Go

Sinds kort lopen mensen echter koortsachtig op hun telefoon kijkend door de straten. Pokémons zijn immers te vinden op boulevards, pleinen, gebouwen, en ja, ook in winkels. Daar kunnen retailers slim op inspelen. FashionUnited geeft tips.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Foto: Pokemongo.com

7. Pitti Uomo 90: 10 gedenkwaardige momenten

‘Hoge hakken voor mannen, de gebruikelijke buitensporigheid’: dat was de titel van het artikel over Pitti Uomo dat op 19 september 1972 gepubliceerd werd door de krant ‘Il giorno’. Er zijn sindsdien 44 jaar verstreken en van 14 tot 19 juni zal in het Fortezza da Basso in Florence de 90e editie van Pitti Uomo plaatsvinden. Vele gebeurtenissen hebben de geschiedenis van Pitti Uomo gekenmerkt. Hieronder noemen we tien gedenkwaardige gebeurtenissen.

Lees meer: FashionUnited / Isabella Naef

Foto: Pitti Immagine

8. Chevignon spreidt zijn vleugels weer uit

De fans van het merk (in de jaren 1980 gelanceerd door Guy Azoulay) zullen al enkele seizoenen gemerkt hebben dat Chevignon terug is (sinds 2007 als onderdeel van de groep Vivarte). Het karakteristieke donsjack en het logo met de beroemde eend zijn weer onderwerp van gesprek sinds Eric Venel vier jaar geleden het roer overnam bij het merk. Met de komst van de nieuwe internationale directeur zet het merk een nieuwe koers in zijn ontwikkeling in. Terug naar de beurzen, ontwikkeling van licenties, de Chevignon-lifestyle maakt een sterke comeback.

Lees meer: FashionUnited / Céline Vautard

Foto: Chevignon

9. Het geheim van Josh V

Het is maandagavond half acht en er staat een rij voor de deur van het hoofdkantoor van Josh V in Amsterdam Zuidoost. De dresscode: korte rokjes, leren jacks, glimmend gouden ritsen en hooggehakte sandalen. Josh V presenteert vanavond de twintigste collectie aan retailers en pers en een groot deel van de aanwezigen heeft zich voor de gelegenheid feestelijk uitgedost in kleding van het merk. De stemming is vrolijk, er zijn ballonnen en glazen bubbelwijn en presentatrice Anouk Smulders praat de avond soepel aan elkaar. “Hebben jullie er zin in?”

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Foto: Josh Veldhuizen (zevende van links) en modellen

10. Dit verdient Amsterdam aan de Amsterdam Fashion Week

Steden investeren miljoenen in kapitaal, subsidies en vergunningen om het evenement te ondersteunen. De vraag is echter wat een stad verdient aan een fashion week. De grootste modesteden ter wereld, New York, Londen, Parijs en Milaan, genereren honderden miljoenen dollars, euro’s en ponden aan de fashion weeks en danken een groot deel van hun reputatie aan hun succesvolle modeweken. Maar wat verdient een kleinere stad als Amsterdam nou aan de halfjaarlijkse Fashion Week? FashionUnited zocht het uit.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

Foto: Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

11. De onstuitbare modelegende: 94-jarige Pierre Cardin showt in Lacoste

‘s Werelds oudste actieve modeontwerper Pierre Cardin, met respectabele leeftijd van 94 jaar, gaf dit weekend acte de présence tijdens de collectiepresentatie van zijn gelijknamige modemerk in de plaats Lacoste, onder het toeziend oog van 300 genodigden. In de nieuwe couturecollectie voor herfst/winter 2016 was de voor de ontwerper typerende stijlthema’s terug te zien: avantgarde en space age. Met zijn futuristische stijl ontkende Cardin in de jaren 50 en 60 een revolutie. Maar Cardin liet met veel meer dan zijn handschrift een blijvende indruk achter in de modeindustrie.

Lees meer: FashionUnited / Esmée Blaazer

Foto: Pierre Cardin in Lacoste - © Catwalkpictures.com

12. De nieuwe ‘New Look’: hoe Dior een vrouw aan de top zette

Christian Dior zei ooit: “Een goede pasvorm is ontzettend moeilijk te realiseren en je kunt er nooit genoeg tijd voor nemen.” Hij sprak toen over de pasvorm van een jurk, maar hetzelfde geldt voor de zoektocht naar een opvolger voor Raf Simons als creatief directeur van het zeventig-jarige modehuis. Na een zoektocht van acht maanden, viel de keus op Maria Grazia Chiuri, de eerste vrouwelijke creatief directeur die het huis ooit heeft gehad.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Foto: Dior

13. De 10 vreemdste banen in de mode

Wie een carrière in de modewereld wil najagen, zal waarschijnlijk als eerste denken aan een baan als bijvoorbeeld ontwerper of journalist. De modewereld kent echter ook een groot aantal posities die een stuk minder bekend zijn. Wat te denken van een baan waarbij je wordt betaald voor het voelen aan iemands gezicht of een waar je ervoor zorgt dat schoenen en tassen geheel deuk- en kreukvrij worden bezorgd bij de klant?

Lees meer: FashionUnited / Simone Preuss

Illustratie: Studio Iva (Instagram: studio_iva)

14. De wereldwijde modeweken die de industrie vergeet

Er worden ontelbaar veel fashion week wereldwijd georganiseerd, van Lakme in Mumbai tot Nieuw Zeeland, Buenos Aires, Riyad, Warschau, Shanghai, São Paulo, Pakistan, Los Angeles en Lagos, om er maar eens een paar te noemen. Het enige verschil tussen deze modeweken en de bekende in de vier wereldwijde modesteden is dat zij weinig tot geen enkele internationale aandacht van de pers krijgen.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

Foto: Facebook Lakme Fashion Week

15. Het roerige verleden van modewonder Jonathan Anderson

Jonathan Anderson groeide op in dezelfde straat als ik, op een boerderij in een dorpje midden in Noord-Ierland, The Loup genaamd. Hoewel Ierland diverse grote talenten in verschillende disciplines heeft geproduceerd, waaraan Noord Ierland ook enigszins heeft bijgedragen, is het fenomeen gevierd modewonder ons vreemd. Anderson zei in een interview in september 2015 met The Guardian: “Als ik kijk naar waar ik tegenwoordig mee bezig ben, dan denk ik dat mijn jeugd, van mijn achtste tot mijn vijftiende, daar de meeste invloed op heeft gehad.” Dus luidt de vraag: wat maakt Jonathan Anderson uit The Loup zo speciaal?

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Foto: J-W-Anderson.com

16. Tweka viert 100 jaar badkleding in Nederland

Het is half maart, maar in Hotel De l’Europe in Amsterdam is een klassieke houten strandstoel uitgeklapt. Een model met een kort bobkapsel demonstreert een nostalgisch fiftiesbadpak. Wie zin heeft kan zich samen met haar laten fotograferen tegen een tropische achtergrond, met zomerse props als een strandbal of zwemband. Precies honderd jaar geleden doken vrouwen voor het eerst in het water in badmode van Tweka. Het merk viert zijn jubileum met een modeperslunch in het kader van 100 jaar badkleding in Nederland.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Foto: Tweka

En als bonus: Hoe vertel je het verhaal van denim?

De ene jeans kost 20 euro en de andere 500 euro; leg dat maar eens uit aan de consument. Denim is een complex product en het productieproces bestaat uit vele stappen, wat zich vertaalt in een prijskaartje. Hoe vertel je als denim merk aan je klant hoe je merk of product in elkaar zit? Hoe verbeeld je dat 'denim gevoel' en hoe vertaal je dat naar een campagne? Daar is een knap staaltje marketing voor nodig. FashionUnited vroeg aan de drie bekende denim merken Scotch & Soda Amsterdams Blauw, Denham the Jeanmaker en G-Star Raw: hoe vertel je het verhaal van denim?

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Foto: G-Star Raw