Valentino weegt Marzotto zwaar
bezig met laden...
De mode- en textielgroep Marzotto, moederbedrijf van o.a. Hugo Boss en Valentino, heeft een netto verlies van 9 miljoen euro gerapporteerd over de eerste helft van dit jaar. De eerste zes maanden van 2003 lieten wel een verkoopstijging zien van 4,3% maar dat was niet genoeg om de groeiende verliezen van het Italiaanse bedrijf te compenseren.
Over de periode die in juni 2003 eindigde, stegen de inkomsten van Marzotto naar 867,6 miljoen euro tegen 831,6 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De kledingsector van de groep was (inclusief de geconsolideerde aankoop van Valentino per 31 mei 2002) verantwoordelijk voor een groei van 4,2%, terwijl de sector textiel met 4% groeide.
De netto winst daarentegen, daalde scherp van 17 miljoen euro tot 8 miljoen euro. Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door verliezen die op de aankoop van Valentino werden geboekt en sterk gestegen belastinglasten. Marzotto is dan ook in de rode cijfers geraakt en heeft een verlies van 9 miljoen euro geboekt, tegen een winst van 1,7 miljoen over dezelfde periode vorig jaar.
De operationele winst van Marzotto is overigens wel gestegen. Dankzij het aantrekken van de textielindustrie steeg deze tot 45 miljoen euro. Dat is een stijging van 15,9% op de 39 miljoen euro die vorig jaar werd geboekt.
Het bedrijf verwacht dat de verkoop en operationele resultaten over het gehele boekjaar vergelijkbaar zullen zijn met die van vorig jaar, maar heeft wel gewaarschuwd dat de netto winst als gevolg van de hogere belastingen, lager zal uitvallen.