• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Van de atletiekbaan tot de catwalk: de geschiedenis en ontwikkeling van sneakers

Van de atletiekbaan tot de catwalk: de geschiedenis en ontwikkeling van sneakers

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|TIJDLIJN

De dagen waarin mensen sneakers enkel droegen om te gaan sporten, liggen ver achter ons. Nu zijn ze de favoriete schoenen van miljoenen mensen over de hele wereld. De internationale sneakermarkt groeide tussen 2004 en 2016 met maar liefst 40 procent, aldus Forbes. Nike alleen al behaalde vorig jaar een omzet van 35,4 miljard dollar (30,56 miljard euro) en volgens de Financial Times is de secundaire markt voor sneakers meer dan 1 miljard dollar (0,86 miljard euro) waard.

Dat sneakers alleen maar casual zijn, is inmiddels ook achterhaald. Steeds vaker hebben luxe modehuizen namelijk ook sneakers in hun collecties opgenomen. Deze strategie legt hen geen windeieren. Modeonderzoek-bureau Lyst stelde dat, van meer dan 1 miljoen zoekopdrachten die werden uitgevoerd door 80 miljoen gebruikers wereldwijd, het merendeel was gericht op luxe sneakers ten opzichte van luxe handtassen. In de top 10 van meest gezochte sneakers uit 2017 kwamen merken als Gucci en Balenciaga voor, evenals Nike en Adidas.

In onderstaande tijdlijn, presenteert FashionUnited een korte geschiedenis van de sneaker: van sportartikel tot must-have voor iedere fashionista. Klik op de pijlen om door de tijdlijn te navigeren.

Sneakers: de nieuwe luxe?

In een wereld waarin comfort synoniem is geworden voor cool, waar de algoritmes van sociale media verkoopcijfers beïnvloeden en waar Kanye West sneakers promoot als statussymbool zou het niet als een verrassing moeten komen dat luxe modemerken hun pijlen nu ook op sneakers hebben gericht. Sommige van deze merken gaan samenwerken met sneakermerken om een capsulecollectie uit te brengen, terwijl andere merken hun eigen modellen op de markt brengen.

We kunnen zelfs stellen dat sneakers ervoor hebben gezorgd dat luxe een heel andere definitie heeft gekregen, omdat steeds meer traditionele modehuizen casual kleding, streetwear en athleisure stukken hebben omarmd. Alledaagse items als t-shirts zijn anno 2018 luxer dan chique stukken voor speciale gelegenheden.

In de fotogalerij hieronder vind je een overzicht van de laatste sneakers en samenwerkingen met luxe modehuizen. Klik door de galerij om alle foto’s te bekijken.

Dit artikel werd in juni 2018 gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: May-Anne Oltmans

Foto’s: Nike, Prada, Converse, Comme des Garçons: Nike newsroom, Valentino, Balenciaga, Nike, Riccardo Tisci: Nike newsroom, Fendi, Chanel

Event Sneakerness vindt op 1 en 2 december plaats in in Rotterdam

Uit het archief (2017): In Beeld: Sneakerness Amsterdam

ADIDAS
MULTIMEDIA
NIKE
Sneakers