Verzet gebruik RFID
bezig met laden...
Volgens werelds grootste detaillist Wal-Mart vindt groot verzet plaats tegen het gebruik van RFID. De nieuwe technologie biedt gebruikers de mogelijkheid een product vanaf de productie tot en met de verkoop te kunnen traceren.
Door het gebrek aan enthousiasme van veel bedrijven die gedwongen worden producten voorzien van RFID tags te verzenden, wordt de ontwikkeling van het systeem vertraagd, zo schrijft de Financial Times. Wal-Mart, die als eerste grote detaillist RFID tags gebruikte, zegt dat het moeite heeft het merendeel van zijn leveranciers te overtuigen het systeem in te voeren.
Linda Dillman, hoofd informatie van Wal-Mart, zegt dat de meeste leveranciers het gebruik van RFID tags zien als een "verplichting" en niet als een voordeel voor hun eigen bedrijfsvoering.
Vorige week spraken tijdens een industriebijeenkomst in New York leveranciers uit over de hoge kosten van het RFID systeem. "Er zijn veel mensen die de invoer van het systeem proberen uit te stellen en velen geloven dat het te veel geld kost," zegt hoofd technologie van Tyson Foods, werelds grootste slager. "Ik heb nog niemand ontmoet die een rendement heeft geboekt met deze hoge kosten."
Ook in Europa wordt geklaagd over de kosten. "Het levert ons niets op en is met name interessant voor retailers. Wij worden alleen maar ´gedwongen` er extra kosten voor te maken," zegt Monika Osswald, logistiek manager van SCA, de fabrikant van Libero, Libresse, Edet en Tena Lady.
Veel experts vinden zulke reacties logisch gedurende deze beginfase, maar geloven dat leveranciers er uiteindelijk wel het nut van zullen inzien zodra het systeem helemaal geïmplementeerd is en de efficiëntie ervan zijn vruchten afwerpt. Maar velen zijn minder optimistisch. Martin Haas, analist bij IDC, zei tijdens een bijeenkomst van Siemens Business Services: "RFID zal nooit een succes worden als de kosten om te investeren zo hoog blijven." (bron: emerce en Financial Times)