• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zonder ervaring de mode in: deze 3 succesvolle modeondernemers deden het

Zonder ervaring de mode in: deze 3 succesvolle modeondernemers deden het

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

De een droomt al sinds de jonge jaren over een carrière in de mode, voor anderen komt het meer op hun pad. Zonder ervaring de modewereld instappen, of zelfs zonder ervaring iets ondernemen, de meeste mensen denken daar wel twee of drie keer over na. Waar begin je en wie vraag je advies? In het kader van de themamaand 'Work in fashion’ vraagt FashionUnited het aan drie succesvolle mode ondernemers die ‘blind’ de mode instapten.

Sharon Hilgers van My Jewellery

Wapenfeiten
  • Opgericht in 2011
  • Oprichter was vroeger: docent Frans
  • Hoofdkantoor: Den Bosch
  • Aantal werknemers: 135
  • Verkooppunten en winkels: 300 en 8 brand boetieks
  • Gemiddeld 800 online orders per dag

Wat ooit begon uit pure passie voor sieraden is nu een bedrijf met 135 medewerkers en 8 boetieks dat gemiddeld 800 online orders per dag verwerkt. We hebben het over MyJewellery dat is gestart door Sharon Hilgers.

“Ik ben My Jewellery gestart als creatieve uitlaatklep naast mijn baan als docente Frans. Ik maakte al langer sieraden en met de komst van social media vond ik het leuk dit platform te gebruiken om mijn sieraden te delen.” Vanaf daar ging het snel, Hilgers bleek op precies het goede moment op social media in te springen met de juiste combinatie van lifestyle inspiratie en producten. “Vanuit hier kwamen er aanvragen vanuit winkeliers en groeide de webshop met de dag.” Inmiddels heeft My Jewellery een webshop, een grote social community (206.000 volgers op Facebook, 136.000 op Instagram), 300 verkooppunten en 8 boetieks waar er binnenkort nog twee bijkomen. Ook heeft het merk een tijdelijke shop-in-shop in de Hudson’s Bay.

Je was hiervoor docent Frans - heb je de modewereld altijd al interessant gevonden?

“Ik vond de modewereld niet zo interessant, maar heb wel een grote passie voor het creëren van producten en concepten. Ik ben met name op het creatieve vlak bezig en hier heel erg op gefocust. De modewereld zoals die er zeven jaar geleden voor stond was toe aan vernieuwing. Online & Offline; nieuwe merken, retailconcepten en een nieuwe marketingaanpak. Ik denk dat ik precies op tijd ben ingestapt.”

“Ik kom uit een hele andere hoek, het onderwijs. Ik probeer de pedagogische aanpak die ik daar heb geleerd toe te passen in mijn bedrijfsvoering en het optuigen en onderhouden van mijn organisatie.”

Heb je hulp gevraagd of extra cursussen gevolgd?

“Nee, maar ik praat wel graag met andere ondernemers. Daar leer je vaak veel meer van, van de ervaringsdeskundigen.”

Zijn er dingen die makkelijker gaan dan je verwachtte?

“De vernieuwing van producten, campagnes en het onderhouden van social media gaan heel natuurlijk. De creativiteit binnen het team op dit gebied is groot en je merkt dat je hieruit kunt blijven putten.”

Wat is een belangrijke tip die je mensen mee wil geven die ook zonder achtergrond de mode in willen stappen?

“Volg je gevoel en blijf hierbij. Adviezen hoe dingen ‘horen’ te lopen hoef je niet zo op te volgen. Een andere kijk is hierin juist interessanter en de basis van een mooie onderneming.”

Gerard den Boer van Claesen’s

Wapenfeiten
  • Opgericht in 1993
  • Oprichters waren vroeger: kunstgeschiedenis student, jurist bij een Catalaans textielbedrijf en werkzaam bij een ijsbedrijf
  • Hoofdkantoor: Haarlem
  • Aantal werknemers: 500
  • Verkooppunten: 2000

Drie vrienden, een idee en de juiste timing. “Als ik nu terugkijk, is het een hele mooie tijd geweest. Wat is er nou mooier dan werken met je beste vrienden en ook nog eens veel lol hebben,” aldus Gerard den Boer tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. Claesen’s werd 25 jaar geleden opgericht door Gerard den Boer, Deetje Blauw en Maarten Klaassen. Een zilveren jubileum later is er een huwelijk gevolgd (tussen Gerard en Deetje), heeft het merk 2000 verkooppunten wereldwijd en is de oorspronkelijke collectie ondergoed flink uitgebreid. Deetje is verantwoordelijk voor de styling en het ontwerp, Gerard doet de financiële kant en Maarten is met zijn team verantwoordelijk voor sales.

Kun je wat meer vertellen over hoe Claesen’s is ontstaan?

“Claesen’s is opgericht door drie vrienden. Deetje, Maarten en ik. Ik werkte destijds als jurist bij een bedrijf in Barcelona in de textielsector. Dat bedrijf had ook eigen winkels en zelfs nog een gedeelte eigen productie. Toen was het tricot ondergoed in opkomst, dat was nog niet overal in opkomst, niet in Europa maar ook zeker niet in Spanje. Voor die winkels hebben we toen tricot ondergoed naar het bedrijf gehaald en dat is eigenlijk hoe ik in aanraking kwam met ondergoed. ”

Was je altijd al geïnteresseerd in de modewereld of was dit puur toeval?

”Van ons drieën is Deetje degene met de meeste affiniteit met kleding, maar ik was degene met de meeste ervaring relatief gezien. Deetje heeft bijvoorbeeld kunstgeschiedenis gestudeerd en Maarten werkte bij een bedrijf dat ijs verkocht, ijs voor consumptie. Ik werkte natuurlijk wel in de textielsector, ik denk dat daar een beetje mijn voorliefde vandaan is gekomen.”

Het besluit was genomen om een bedrijf te starten. Waar begin je dan? Hebben jullie hulp gevraagd of cursussen gevolgd?

“Dat hebben we dan weer niet gedaan. Deetje is zich vooral gaan verdiepen in patronen van alles dat onderbroek gerelateerd is. We hebben ook veel onderkleding gekocht, bekeken en gedragen. Proefondervindelijk zijn we te werk gegaan. Wat zit wel of niet lekker, hoe is de pasvorm, We hebben vooral heel veel onderbroeken gekocht, gedragen. Veel veldonderzoek, wat zit wel of niet fijn. Ondergoed draag je natuurlijk op je huid, dus dat moet wel goed zijn.”

“We zijn in het begin wel eens voor verrassingen komen te staan. Dat de labels in het ondergoed, dat doen we inmiddels niet meer, niet goed waren. Die labels worden namelijk gesneden met een mes en als dat mes bot is krijg je een rafelrandje. Stik je dat aan de binnenkant van een onderbroek, dan zorgt dat voor irritatie. Dat zijn allemaal dingen waar je proefondervindelijk achter komt. Er komt zeker wel het een en ander bij kijken, bij het produceren van ondergoed.”

Wat ging er beter dan verwacht?

“Rond 2000 hebben we de kinderlijn geïntroduceerd, met ‘zo moeder, zo dochter’ en ‘zo vader, zo zoon’. Destijds maakten we alleen ondergoed voor mannen en vrouwen. We maakten toen stoer ondergoed voor kinderen en dat had je toen niet. Toen had je alleen kinderondergoed met schattige Disney-printjes. We vertaalden het mannenondergoed naar kleine maten. Dat was voor ons best een ommezwaai en het leek echt een niche. Toen we het lanceerden ging het met een enorme vogelvlucht, echt heel hard. Toendertijd had je bijna geen concurrentie.” Gevalletje goede timing en de markt aanvoelen? “Precies.”

Wat is de volgende stap voor Claesen’s

“We blijven ons focussen op waar we goed in zijn. We gaan niet opeens een jeanslijn lanceren. Waar we wel mee bezig zijn is een focus op duurzaamheid. We gebruiken al gerecycled katoen en biologisch katoen bijvoorbeeld, maar het kan altijd beter. We hebben recent ook zeer zware certificering ontvangen op het gebied van onze fabrieken, stoffen, de hele productieketen eigenlijk. We willen over enkele jaren 100 procent duurzaam zijn.”

Wat is volgens jou dé tip voor mensen die ook zonder ervaring de modewereld in willen stappen?

“Het komt eigenlijk neer op drie f’en. Je focus moet op orde zijn, je financiën ook en je moet fun hebben. Dat geldt eigenlijk voor iedereen die een eigen bedrijf start, of je nu de textiel in gaat of de keramieken kikkers, je moet gepassioneerd zijn, niet door tegenslagen laten tegenhouden en onwijs gefocust zijn. Je moet wel een doorzetter zijn, want het gras lijkt altijd groener bij een ander.”

Maaike Groen van Miss Green

Wapenfeiten
  • Opgericht in 2008
  • Oprichter was vroeger: Politicologe
  • Hoofdkantoor: Haarlem
  • Aantal werknemers: 5 fte’s
  • Verkooppunten en winkels: 100 verkooppunten verspreid over 14 landen
  • Omzet groeit gemiddeld met 20 procent per jaar

Zoals bij veel merken het geval is, is Miss Green ontstaan vanuit eigen behoefte. Bij oprichter Maaike Groen, die afgestudeerd is als politicologe, was er vooral een behoefte aan mooie en fashionable items die ook duurzaam en eerlijke gemaakt zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels bestaat Miss Green al tien jaar, heeft verschillende certificeringen op het gebied van duurzaamheid en is het verkrijgbaar bij 100 online verkooppunten. Binnenkort is het merk zelfs verkrijgbaar bij Zalando in veertien landen, zo vertelt Groen exclusief aan FashionUnited.

Je was hiervoor politicologe- was je altijd al geïnteresseerd in de modewereld?

“Van jongs af aan heb ik altijd interesse gehad in de mode. Ik kan me nog levendig mijn verkleedkist sessies bij mijn super fashionable grootmoeder herinneren. Mijn nichtje en ik paradeerden wekelijks in oma’s galajurken en gouden glitterpumps.”

Kun je wat meer vertellen over hoe Miss Green is ontstaan?

“Miss Green is ontstaan uit de levensvisie ‘Love Life’. Namelijk als je van het leven houdt, kan je het toch geen schade aanbrengen, ook niet om er mooi uit te zien, want dat willen we tenslotte allemaal. Met Miss Green willen we laten zien dat je er als vrouw prachtig uit kan zien zonder een te zware belasting toe te brengen aan mens, milieu en dier.”

“Mijn man en ik hadden beide ervaring met online en dachten: “Waarom starten we niet een basic sustainable modelabel online?” Dat bleek een goede keuze. De start van Miss Green was heel makkelijk. Dat was eigenlijk net voor de (mode) recessie. Zonder enige vorm van PR hadden we direct een topjaar. Daarna werd het wel moeilijker.”

Heb je hulp gevraagd aan bepaalde mensen, of extra cursussen gevolgd bijvoorbeeld?

“Vanaf de start hebben we altijd gewerkt met professionals. Van deze mensen heb ik in de loop der jaren het vak geleerd. Daarnaast hebben mijn man en ik veel coaching gehad de afgelopen jaren door professionals op de gebieden waar we kennis tekort kwamen, of waar binnen het bedrijf meer aandacht nodig was.”

Waar heb je je het meest over verbaasd in de modewereld?

“Over hoe snel de modetrends worden opgepikt door iedereen, maar hoe langzaam duurzaamheid wordt opgepakt door de grotere modebedrijven. Toen ik 10 jaar geleden Miss Green startte had ik gedacht dat het duurzame en eerlijke verhaal veel opgepikt zou worden door zowel de industrie als de consument. Dat eerlijkheid en duurzaamheid in de mode de norm zou zijn binnen 10 jaar.”

Wat is je grootste zakelijke blunder tot nu toe?

“Onze grootste zakelijkste blunder was twee jaar geleden. Door het niet handig communiceren van een agent in Turkije werd onze productieorder bij een fabrikant twee maanden voor levering gecanceld. Dat heeft ons veel geld gekost, veel stress en grijze haren opgeleverd.”

Wat is de volgende stap voor Miss Green?

“Het merk breder neerzetten binnen de retail. Momenteel worden we met name verkocht in duurzame concept stores in 14 landen binnen de EU. Aankomende jaren willen we graag ook in de conventionele boutiques liggen in Europa. Daarnaast wordt Miss Green vanaf volgend jaar zomer verkocht door Zalando in 14 landen.”

Wat is een belangrijke tip die je mensen mee wil geven die ook zonder een achtergrond de mode-wereld in willen stappen?

“Werk altijd met professionals. De modeindustrie heeft zo zijn eigen regels dus kennis en kunde heb je nodig om te kunnen overleven.”

Interviews zijn gedeeltelijk telefonisch, gedeeltelijk schriftelijk afgelegd.

In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Hoofdbeeld: Gerard den Boer via Claesen’s

Beeld: Claesen’s, Miss Green

Claesen's
gerard den boer
maaike groen
Miss Green
modeondernemers
My-jewellery
sharon hilgers
WORKINFASHION