• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • CBS: “623 miljoen euro aan kleding en schoenen aankopen bij buitenlandse webwinkels”

CBS: “623 miljoen euro aan kleding en schoenen aankopen bij buitenlandse webwinkels”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor 1 miljard euro producten bij buitenlandse webwinkels in de EU, zo meldt het CBS. 623 miljoen euro hiervan werd besteed aan kleding en schoenen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek deed onderzoek naar de aankopen bij buitenlandse webwinkels op basis van big data in samenwerking met Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden. De methode van onderzoek is nog in ontwikkeling, dus moet rekening gehouden worden met een foutmarge van de totale omzet met 5 procent. De redenen waarom consumenten bij buitenlandse webwinkels kochten zijn niet onderzocht.

Kleding en schoenen grootste percentage van bestedingen aan buitenlandse webwinkels

De omzet van 1 miljard euro is te danken aan een groei van 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. ‘Consumenten kochten vooral kleding en schoenen,’ meldt het onderzoeksbureau. Kleding en schoenen maken 58 procent uit van de totale omzet, hetzelfde percentage als het jaar daarvoor. Toen lag het totale bedrag rond de 497 miljoen euro, in 2015 was dit 343 miljoen met 52 procent.

Een woordvoerder van het CBS verwacht dat de drempel om in het buitenland aankopen te doen steeds lager is geworden. ‘Factoren die mee kunnen spelen zijn dat steeds meer buitenlandse winkels een (al dan niet automatisch vertaalde) Nederlandstalige website hebben en dat Nederlandse consumenten steeds vaker ‘gewoon’ met iDeal kunnen betalen.’ Ze benadrukt nogmaals dat deze factoren echter niet onderzocht zijn in het onderzoek.

Over alle online uitgaven van 1 miljard, werd het meeste uitgegeven in Duitsland. Nederlanders geven daar 50 procent uit van de bestedingen. Groot-Brittannië volgt met ongeveer 12 procent. België en Italië maken beiden ongeveer 8 procent uit van de landen waar online aankopen worden gedaan. De overige 22 procent van de bestedingen werd gedaan bij webwinkels verspreid over de rest van de Europese Unie. FashionUnited heeft nagevraagd bij het CBS welke webwinkels dit betreft, maar heeft daar tot op heden geen antwoord op.

Beeld: Pexels.com

CBS
Online
uitgaven