• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Detailhandel Nederland verwacht omzetstijging van 7 procent tijdens kerstinkopen

Detailhandel Nederland verwacht omzetstijging van 7 procent tijdens kerstinkopen

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het wordt komend weekend druk in de winkelstraten. Detailhandel Nederland verwacht een omzetstijging van zo’n 900 miljoen euro in de dagen voor Kerst. Dat is zeven procent meer dan vorig jaar.

Kerst valt dit jaar extra voordelig voor zowel de consument als de retailer, waardoor er extra koopdagen zijn en er tot het laatste moment gekocht wordt. Detailhandel Nederland spreekt in een persbericht over een ‘spectaculaire eindsprint’, waarbij per huishouden zo’n 130 euro wordt uitgegeven. “We zitten weer op het niveau van voor de crisis, misschien zelfs wel hoger,” aldus Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland. Het consumentenvertrouwen blijft toenemen, net als de werkgelegenheid. Het geld rolt de winkelstraten in en niets lijkt te gek. Navraag bij de leden leert ons dat wij de voorspelling aandurven dat er dit jaar circa 900 miljoen euro extra uitgegeven wordt aan lekker eten en mooie cadeaus.”

Huib Lubbers, directeur bij Bureau RMC, voorspelde afgelopen maand al flinke drukte rondom de feestdagen. De drukste winkeldag zal, volgens Bureau RMC, met stip 23 december 2017 zijn. “We zitten dit jaar op maandag en dinsdag aan het kerstdiner,” aldus Lubbers. “Er is geen kerstavond op zaterdag waardoor we die dag nog alle tijd hebben om de binnensteden in te gaan. En in veel plaatsen zullen de winkels ook langer open zijn. Bovendien is zaterdag de eerste vrije dag van de kerstvakantie. We raden alle ondernemers en gemeenten aan voorbereid te zijn op de verwachte piekdrukte rond de kerst.”

Eerder dit jaar deed Detailhandel Nederland al een oproep aan alle gemeenten in Nederland om de openingstijden te verruimen. Veel gemeenten hebben hier gehoor aan gegeven.

Beeld: FashionUnited

Detailhandel Nederland
Kerst