• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Duitse B2C e-commerce blijft groeien

Duitse B2C e-commerce blijft groeien

Door Wendela van den Broek

12 mei 2016

Retail

Volgens een uitgebreid onderzoek van het Ecommerce Foundation naar de B2C e-commerce markt in Duitsland groeit deze nog altijd met twee cijfers.

In 2015 zagen onze oosterburen de B2C e-commerce met 12 procent groeien naar 59,7 miljard euro. Daarmee blijft het land, op het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk na, de grootste e-commerce markt van Europa.

De Duitse e-commerce groeide in 2015 iets minder hard dan het jaar ervoor, toen het nog een groei van 13,3 procent noteerde. Deze kleine terugloop was tevens waarneembaar in de resultaten van Europa’s grootste online retailer, Zalando, in het eerste kwartaal van dit jaar. Het bedrijf rapporteerde een omzetgroei van 23,7 procent, terwijl het in het eerste kwartaal 2014 nog een stijging van 33,6 procent behaalde.

Online shoppen wint steeds meer terrein

Het aantal Duitse online shoppers steeg het afgelopen jaar van 49,5 miljoen tot 51,6 miljoen. Gemiddeld gaven zij 1.064 tot 1.157 euro uit. In 2012 waren nog 45,2 miljoen shoppers online actief, dus ieder jaar zijn er gemiddeld zo’n 1,5 miljoen bijgekomen. Ook groeide het gebruik van smartphones in 2015 met 65 procent.

Volgens het rapport loopt het aantal gespecialiseerde online retailers op en neemt het aantal generalisten af. Steeds meer online retailers specialiseren zich in specifieke categorieën en verkopen vaak via online marktplaatsen. Ook gaan steeds meer van oorsprong fysieke retailers online winkels openen om zo te profiteren van een multi-channel benadering.

De best verkochte productcategorie is kleding, gevolgd door schoenen en persoonlijke lifestyle producten.

Foto: pageshot rapport Ecommerce Foundation

Duitsland
E-COMMERCE