• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • eFashion: Ongeduldige consumenten en private labels

eFashion: Ongeduldige consumenten en private labels

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Webgiganten als Zalando en Asos worden steeds meer een marktplaats, waar consumenten rechtstreeks kunnen kopen bij merken. Dat denkt Jens Christian Buhl, e-commerce directeur van het Deense modeconcern Bestseller, althans. Jarno Vanhatapio, oprichter van Nelly.com, gelooft juist dat grote webshops succesvol kunnen blijven met een goed private label. Over één ding zijn de sprekers op eFashion het wel eens: consumenten zijn ongeconcentreerd en ongeduldig en willen daarom overzichtelijke webshops.

Multibrand webshops handig voor longtail

Bestseller - het moederbedrijf van merken als Vero Moda, Only en Jack & Jones - huurde vorig jaar een kantoor aan de Amsterdamse Vijzelstraat voor de e-commerce afdeling van het bedrijf. Want volgens Buhl valt er nog een hoop te verbeteren aan de online strategie van het Deense bedrijf. "Ik heb het net allemaal heel mooi laten klinken, wat we nu doen, maar het kan nog veel beter," zegt hij tijdens eFashion, een netwerkevent voor de online mode-industrie, van Emerce.

Volgens de e-commerce directeur was een kantoor voor de online afdeling van Bestseller in het thuisland niet logisch, want slechts 5 procent van de online omzet komt uit Denemarken. "We keken naar Berlijn, maar dat is meer een plek voor start-ups. In Londen is de markt al te ver ontwikkeld, daar zijn wij niet klaar voor. En Amsterdam is een goede locatie om talent aan te trekken. Bovendien is Nederland onze tweede markt online."

Qua online strategie wil het modebedrijf de webshops van Bestsellers merken - die je tegelijkertijd kunt shoppen, in één virtueel winkelmandje - laten groeien. Al is het concern ook heel blij met wholesale partners die de collecties via hun eigen webshop verkopen. "Thanks for doing business with us, en dat meen ik," aldus Buhl tijdens zijn presentatie tegen een bezoeker van het evenement. Via webgiganten als Zalando verkoopt Besteller de longtail producten, artikelen die niet vaak worden verkocht, maar waarmee een modebedrijf wel kan laten zien een uitgebreid aanbod te hebben. Consumenten die de Bestseller merken shoppen via Zalando doen rechtstreeks zaken met het bedrijf. "Dat is de toekomst, webshops worden steeds meer een marktplaats," meent Buhl.

'Webshops hebben unieke producten nodig'

Jarno Vanhatapio, oprichter van webshop Nelly.com, denkt juist dat multibrand webshops moeten investeren in een goed eigen label. In zijn presentatie zegt hij dat 40 procent van de omzet van Nelly.com afkomstig is van private labels. "Je hebt als webshop unieke producten nodig." Hij zegt verder dat je als online retailer bewust moet zijn van de hedendaagse consument. "Consumenten zijn lui, ongeduldig en ongeconcentreerd. Vroeger kon ik rustig drie films achter elkaar kijken, maar nu kan ik niet eens anderhalf uur niet mijn telefoon checken."

Peter Gamelkoorn ziet vooral dat consumenten - mannen in het speciaal - overweldigd raken door het grote aanbod van veel webshops. "Een overkill aan informatie," zegt de regio manager van Outfittery, een curated shopping bedrijf voor mannen. Net als Vanhatapio meent hij dat je het consumenten makkelijk moet maken. Outfittery doet dat met stylisten, die mannen vragen naar hun voorkeuren en vervolgens een box met kleding voor de consumenten selecteren.

Hoewel er in de winkels van de mannenmodezaak Only for men van alles valt te beleven - van bier drinken tot brood eten en auto's kijken - draait het om 'no nonsense'. "Mannen willen geen blabla," zegt Arthur Feenstra van de modeketen.

BESTSELLER
efashion
Emerce
Nelly.com
Only for Men
Outfittery