• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Franse luxegiganten strijken neer in Silicon Valley

Franse luxegiganten strijken neer in Silicon Valley

Door AFP

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Steve Jobs was een tech-genie, veel met mode had hij niet. Facebook-baas Mark Zuckerberg is in zijn voetsporen getreden. Zijn dagelijks uniform bestaat uit een eenvoudig grijs T-shirt, elke dag, jarenlang - die hij hooguit voor een zwart exemplaar verruilt als hij getuigt voor het Congres en het Europees Parlement. Silicon Valley, wiens miljardairs jarenlang kozen voor basic, functionele kleding, kan nu eindelijk proeven aan extravagantie.

Het Franse modehuis Hermès heeft zijn 34e Amerikaanse winkel in geopend Palo Alto. Dat is het ultrarijke kloppende hart van ‘s werelds technologiegiganten. "Nadat onze winkel in San Francisco heel sterke resultaten bleef boeken, besloten we deze vestiging te openen,” zei Hermes CEO Axel Dumas in juni tegen de aandeelhouders. "We zetten in op de toekomst. Op dit moment investeren de inwoners (van Silicon Valley) vaker in auto’s dan in kleding. We hopen daar verandering in te brengen,” voegde Dumas eraan toe.

Guillaume de Seynes, een topman bij Hermès, ziet veel potentie in Silicon Valley. Palo Alto “is dicht bij San Francisco, de stad die luxe ademt. Desalniettemin is de omgeving heel anders. Men maakt vele uren, en is erg gefocust op professioneel succes”, zei hij. De Silicon Valley inwoners zijn nu vaak uit te tekenen in een T-shirt en jeans-combinatie en sneakers, het potentieel moet nog tot bloei komen.

'Rampzalig modegevoel'

"Als je erover nadenkt, had Steve Jobs een rampzalig modegevoel," verklaarde Eric Briones, medeoprichter van de Paris School of Luxury tegenover AFP. "En hoewel het (de kleding van tech-giganten, red.) nu wat beter begint te worden, is het nog steeds erg simplistisch. Toch weerhoudt dat niet van het verdienen van miljarden! " voegde hij eraan toe.

Start-up bazen hebben een enorme culturele impact gehad. Bedrijven over de hele wereld zijn meer casual geworden over kleding, stelde Briones. “Tegenwoordig worden startup-bazen gezien als het toppunt van succes. Voor hen is kleding utilitair, functioneel en secundair, "voegde hij eraan toe. "En als ze een pak dragen, moet deze kreukvrij zijn, omdat ze geen tijd hebben om te strijken. Ze leven in het moment, hoppen van vliegtuig naar vliegtuig, " aldus Briones.

Tot voor kort, dachten luxemerken niet aan Palo Alto. Nu hebben drie Franse giganten, te weten Hermès, Louis Vuitton en Cartier, daar een winkel geopend. In het naburige Santa Clara kunnen high-end modeliefhebbers zich tegoed doen in boetieks van Christian Dior, Balenciaga en Yves Saint Laurent, gevestigd in een cool Californisch winkelcentrum.

Hoewel ze niet per se designerkleding dragen, zijn de digitale revolutie kids niet onbekend met luxe. “Dit specifieke populatiesegment ... heeft al luxe levensstijl gewoonten geadopteerd, " zei Elisabeth Ponsolle des Portes, woordvoerder van het Comite Colbert, een groep van 82 Franse luxehuizen gespecialiseerd in mode, gastronomie, hotels en cultuur (de bedrijven zijn verenigd om Franse mode en kunst op internationaal niveau te promoten, FashionUnited red). "Ze investeren veel in onroerend goed, hedendaagse kunst, auto's en goede doelen. Tevens weten zij veel over wijn en gastronomie, " voegde ze eraan toe.

'Een zaadje planten’

Het Comité Colbert is een samenwerking aangegaan met de prestigieuze Stanford University, gevestigd in Silicon Valley. Vanaf september zullen ambachtslieden lesgeven over felbegeerde technieken eeuwenlang toegepast door Franse goudsmeden.

In december is de groep van plan zo’n zeventig Californiërs - industriëlen en investeerders - in Parijs te verwelkomen. Daar gaan ze tailoring werkplaatsen bezoeken en dineren in Versailles - “unieke ervaringen die niet te koop zijn”, zo verklaarde Ponsolle des Portes. "We planten een zaadje," zei ze, eraan toevoegend dat de bedrijven niet het financieel rendement nastreven. Haar groep wil “(de inwoners van Silicon Valley) helpen het verschil te begrijpen tussen op marketing gebaseerde luxe en the real thing.”

Naast de schoonheid van sjaals en elegantie van tassen en schoenen kunnen de Silicon Valley-reuzen nog meer leren van de Franse luxehuizen. Volgens Ponsolle des Portes zijn de tech-bedrijven geïntrigeerd door "de levensduur van onze ondernemingen".

Hermès werd in 1837 opgericht in Parijs, Cartier in 1947, en Dior in 1946. Google zag het levenslicht in 1998, Facebook in 2004. "In het bedrijfsmodel van Silicon Valley zijn bedrijven binnen vijf jaar 'uberised' (betekenis: een ‘grote economische en sociale evolutie’ naar de Amerikaanse app Uber die de taximarkt heeft opengebroken, FashionUnited red.), " besluit Ponsolle des Portes. (AFP)

Wat heeft Giorgio Armani gemeen met Steve Jobs, Karl Lagerfeld met Mark Zuckerberg en Anna Wintour met Moeder Teresa? Ze dragen een dagelijks uniform waar je ze meteen aan herkent.
Lees meer in het artikel: Waarom dragen modeontwerpers een uniform?

Het origineel verscheen op maandag 30 juli op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Esmée Blaazer.

Foto: Hermès Facebook

Cartier
Christian Dior
Comite Colbert
digitale revolutie
Eric Briones
Franse luxehuizen
Franse modehuizen
HERMES
LOUIS VUITTON
Luxemarkt
Luxesegment
Mark Zuckerberg
Palo Alto
Sante Clara
SIlicon Valley
Steve Jobs
tech-bedrijven