• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Grote veranderingen noodzakelijk voor detailhandel’

‘Grote veranderingen noodzakelijk voor detailhandel’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Nog ruim honderdduizend banen in de Nederlandse detailhandel dreigen te verdwijnen als er geen grote veranderingen plaatsvinden. Dat blijkt uit een nieuw rapport in opdracht van Detailhandel Nederland. Om groei te kunnen realiseren, zou de retail zich moeten inzetten voor differentiatie en innovatie over alle kanalen.

Adviesbureau McKinsey & Company, dat het rapport heeft opgesteld, concludeert dat winkeliers deze veranderingen niet alleen kunnen bewerkstelligen, maar dat ze daarbij hulp nodig hebben van de overheid. Die kan volgens het onderzoek namelijk de regelgeving aanpassen om een gunstig groeiklimaat te realiseren. Daarbij kan het gaan om de versoepeling van het arbeidsrecht en het wegnemen van ‘structurele barrières’ als onhandige bestemmingsplannen.

Verder zouden winkeliers en vastgoedeigenaren moeten samenwerken en zelf meer moeten innoveren om zich zowel online als offline te kunnen onderscheiden. Daarbij zouden Nederlandse online marktplaatsen zich moeten inzetten op een lokaal product- en dienstenaanbod, de integratie van online en offline en een versnelde invoering van nieuwe technologieën.

Wanneer er niet snel wordt ingegrepen, kan dit grote gevolgen hebben, stelt McKinsey. Het bureau voorziet een daling van de werkgelegenheid die kan oplopen tot 55.000 tot 130.000 voltijdbanen en een vermindering in de bijdrage aan het Nederlandse BBP van 0,3 tot 1,0 procentpunt tegen 2025. Ook dreigt in dat geval een toename van de winkelleegstand.

Het rapport werd afgelopen week tijdens een winkelierscongres in Den Haag overhandigd aan premier Mark Rutte, met het verzoek van Detailhandel Nederland om de problemen samen met de winkelbranche op te lossen.

Beeld: FashionUnited

Detailhandel Nederland